Защо убиец на 52 български рода е светец, а Левски не е ?
Re: Защо убиец на 52 български рода е светец, а Левски не е
Още малко по темата за политическото канонизиране на светци:
"Дни преди националния празник 3-ти март Светият Синод реши да обяви за светци жертвите на Баташкото клане през 1876 г., както и осем монахини и двама духовници от град Априлци, посечени от османски башибозуци. "
Не че искам да омаловажа по някакъв начин саможертвата на тези, които са се сражавали за свободата на България, но баташките възстаници попадат в категорията "революционери-родолюбци" (като В. Левски), а не в категорията на християнските светии. Интересно с какво са по-свети според св. синод изкланите в Батак от изкланите на други места?
"Дни преди националния празник 3-ти март Светият Синод реши да обяви за светци жертвите на Баташкото клане през 1876 г., както и осем монахини и двама духовници от град Априлци, посечени от османски башибозуци. "
Не че искам да омаловажа по някакъв начин саможертвата на тези, които са се сражавали за свободата на България, но баташките възстаници попадат в категорията "революционери-родолюбци" (като В. Левски), а не в категорията на християнските светии. Интересно с какво са по-свети според св. синод изкланите в Батак от изкланите на други места?
Re: Защо убиец на 52 български рода е светец, а Левски не е
Може би, това което се набива на очи, че при Баташкото клане има най-много жертви. Разбира се, че е имало и други изклани хора в България. Но всеки не може да се потърси и извади на показ. Трябва да се отиде там на място в Батак, с очите да се види, наистина тези хора са били мъчници. Аз съм чела разказ на един английски пътешественик, който влиза в града 2-3 дена след клането. Било е ужасяващо. Мъртва тишина, купища от трупове, само някой старец, останал тук и там. Наистина си е било ад под небето.
Re: Защо убиец на 52 български рода е светец, а Левски не е
Баташките жертви са изклани в самия храм.
Re: Защо убиец на 52 български рода е светец, а Левски не е
Ами хората не са използвали оръжие срещу башибозука.
Може би е смущаващо, че са плачели и пищели и сигурно са молели за пощада, но така или иначе са минали под горнилото на мъченичеството.
Може би е смущаващо, че са плачели и пищели и сигурно са молели за пощада, но така или иначе са минали под горнилото на мъченичеството.
Re: Защо убиец на 52 български рода е светец, а Левски не е
Тошо, надявам се, че несъгласието ти не е в това покрай мъчениците за вярата да бъдат канонизирани и грешници, крадци и прелюбодейци, само защото са били в неправилното време на неправилното място (под ножа на башибозуците)? За Господ е ясно кой какъв е и важното е да се отдаде почит на истинските мъченици, ако изобщо има случайно попаднали в огъня, защото аз лично се съмнявам в това. Притеснението ти идва от това, да не бъдат пренебрегнати останалите убити за вярата, които са извън Батак и Априлци. Пак важи горното - за Господ е ясно кой мъченик, кой не, а църковната прослава е единствено за нас хората, които им се молим богослужебно след акта на канонизацията. На Него е било угодно да скрие името на първия жител на рая и на много други неизвестни светии, на някои телата им са нетленни, на други не и изобщо би било много тъжно да се създаде поименен списък на всички праведници - такъв "списък" ще има едва на Страшния съд, но тогава единствената ни грижа ще е дали ние сме там и няма да има въпроси защо - съвестите на всички ще "обяснят" Божествената логика, която на този свят често ни се струва абсурдна.
Re: Защо убиец на 52 български рода е светец, а Левски не е
Християнското мъченичество няма история, то е самата история на Христовата вяра. Новомъченици се назовават православните християни, пострадали заради вярата си от XIV век до днес. Жителите от Батак, пострадали именно като православни християни през пролетта на 1876 г.
Две години църквата търси доказателства в мъченичеството на батачани, за което свидетелстват много разкази на очевидци (свидетелства, че са загинали в защита на вярата си и за заплатили с живота си), един от разказите ни запознава с краят на новомъченик Петър (един от отците в църквата „Света Неделя“ по време на клането) и разговорът му с поробителите:
„— Три думи, попе, ще ти кажем. Ако ги, попе, изпълниш, нема да те заколим. Ще ли са, папаз, потурчиш?
Поп Петър смело отвърнал:
— Главата си я давам, вярата си не давам!
Турците му отрязват главата.“
Според църквата това пределно кратко мъченическо дееписание събира в себе си цялото пространно житие на новомъчениците от Батак. То е също така силно и категорично, както е силна и категорична изразената от оцелелите батачанки още в 1877 г. преценка на събитията като християнско мъченичество:
„Да оставим онова, което не се връща от оня свят, та да не търсим мъжете си, които, за да не станат турци, та да изгубят душите си, както искаха кръвниците, по-добре се предадоха да ги изсекат на сечник като свети мъченици“.
Баташките мъченици са канонизирани за светци от православната църква, първата икона посветена на тях е създадена в САЩ от група православни монахини, макар, че идеята за подобна икона се е родила през 2004 г. в България.
Две години църквата търси доказателства в мъченичеството на батачани, за което свидетелстват много разкази на очевидци (свидетелства, че са загинали в защита на вярата си и за заплатили с живота си), един от разказите ни запознава с краят на новомъченик Петър (един от отците в църквата „Света Неделя“ по време на клането) и разговорът му с поробителите:
„— Три думи, попе, ще ти кажем. Ако ги, попе, изпълниш, нема да те заколим. Ще ли са, папаз, потурчиш?
Поп Петър смело отвърнал:
— Главата си я давам, вярата си не давам!
Турците му отрязват главата.“
Според църквата това пределно кратко мъченическо дееписание събира в себе си цялото пространно житие на новомъчениците от Батак. То е също така силно и категорично, както е силна и категорична изразената от оцелелите батачанки още в 1877 г. преценка на събитията като християнско мъченичество:
„Да оставим онова, което не се връща от оня свят, та да не търсим мъжете си, които, за да не станат турци, та да изгубят душите си, както искаха кръвниците, по-добре се предадоха да ги изсекат на сечник като свети мъченици“.
Баташките мъченици са канонизирани за светци от православната църква, първата икона посветена на тях е създадена в САЩ от група православни монахини, макар, че идеята за подобна икона се е родила през 2004 г. в България.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 3 госта