клиросно пеене

иконата, църковната архитектура, музиката, живописта, фотографията и графичния дизайн с християнско съдържание
kandilce
Потребител
Мнения: 32
Регистриран на: нед сеп 18, 2011 3:05 pm

Re: клиросно пеене

Мнениеот kandilce » пон окт 17, 2011 2:01 am

Здравейте, имам нужда от записи на Псалтикийна Литургия и Псалтикийна Утреня. Някой може ли да ми помогне с такива? Благодаря!
Иван Калев
Потребител
Мнения: 132
Регистриран на: нед дек 07, 2008 6:17 am

Re: клиросно пеене

Мнениеот Иван Калев » вт мар 13, 2012 4:03 pm

Миналото лято йеродякон Юстин беше в манастир "Свети Георги" в Поморие и е оставил негово издание на Ибширен възкресник", "Псалтикийна Литургия" и "Псалтикийна Утреня" и са с отлично качество. Една презвитера по Скайп ме попита за аудиозапис на "Опело Христово", предполагам за солово изпълнение или за братствен хор. Ако нясой може да помогне, това ще е от полза за много певци и диригенти! Благодаря предварително!
timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: клиросно пеене

Мнениеот timotei » вт мар 13, 2012 10:19 pm

Кандилце, в България Източното пеене се изпълнява като източна мелодия със западни тонове. Тези пък, които слушат гръцките псалтове, изпадат в атинско подражание. И двете са далеч от истинското византийско църковно пеене. И в двете има техника, но без живот. Изобщо трагедията е страшна. Самото БПЦ се стреми да наложи нещо като собствено пеене, но то е една пародия. Изобщо войната срещу Преданието е страшна. Тя е по страшна от атомните бомби над Хирошима.Ако е от Бога здраве, в България сега се правят опити да се възстанови старата Светогорска-школа, не Симонопетровската. Школата от Великата Лавра звучала около Кавала, Серес и др. покрай границата места, но тези с хартийките зорко бдят това да не се случи. И успяват. Все пак това им е работата. Послушанието към атеиста е живото спасяваща за някой.
Потребителски аватар
tsve
Потребител
Мнения: 65
Регистриран на: нед яну 14, 2007 4:00 pm

Re: клиросно пеене

Мнениеот tsve » вт мар 13, 2012 11:07 pm

timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: клиросно пеене

Мнениеот timotei » ср мар 14, 2012 10:57 am

Досиетата. Писателите на тези неща са пазители на атеистичните внушения.
Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Re: клиросно пеене

Мнениеот aktex » ср мар 14, 2012 11:28 pm

Може би, тук не му е мястото, но днес имах в пощата си 640 писма от православие - тема:клиросно пеене. Може би - бъг !
timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: клиросно пеене

Мнениеот timotei » чет мар 15, 2012 12:04 am

640 писма! Клиросното пеене е част от живота на Църквата. Нова е най-сериозният удар, който нанесоха на Църквата. Ненапразно първият плод на пленума на БРП от 1947 г. е забраната на изучаването на източно пеене в духовните училища. Другарите знаят какво да правят. За разлика от нас Православните.
Камен
Потребител
Мнения: 22
Регистриран на: нед сеп 26, 2010 10:44 pm

Re: клиросно пеене

Мнениеот Камен » пет сеп 21, 2012 11:45 am

В школата по източно църковно пение към енорийския център на храм "Покров Богородичен", София, зад хотел Родина отново се сформира първи курс. Миналата година първи курс не се сформира и сега има само третокурсници. Курсът е тригодишен и се изучава само невмена нотопис. www.iztochnopenie.blogspot.com
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: клиросно пеене

Мнениеот prokimen » пет сеп 21, 2012 12:13 pm

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: клиросно пеене

Мнениеот prokimen » пет сеп 21, 2012 12:20 pm

timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: клиросно пеене

Мнениеот timotei » пет сеп 21, 2012 3:27 pm

Внимателно прочетох горното писания и от пръв прочит ще се опитам да поясня. Вие сте учили при Праматаров и Арнаудов. Праматаров го познавам, но Арнаудов не и се извинявам за незнанието си. Времената през, които те са преподавали са късни. До тогава всичко е приключило. Между 1949 мисля и 1965 г. в духовните училища не се е учело источна нотация а само петолинието. Преподаватели по источно пение стават хора със западни знание и западен - руски маниер на пеене. Имена няма да споменаваме. От това време са и някои сборници на западни ноти от источните осмогласници. Споменатият Стоян Тодоров Мерджанов, в подвиг архм. Синесий е един от последните представители на традиционното българско источно пеене. Също така бай Тодор Дечев - великолепен певец. И много други - сломени от антихристовата действителност в БПЦ. Те бяха сломени от БПЦ. И трябва реално да видим нещата. Помислете! Как намериха средства за да се дрънкат арийте на Съветските диригенти, а не можаха да намерят за хилядо годишния труд на бай Стоян, на бай Тодор, на бай Илия от Асеновград, а пък за македонските псалти, които бяха стотици, няма да говорим. Срещу тези хора действително се водеше война, термоядрен синтез, който превръща нещото в нищо. Ако може така да се изразя. Представи си в един македонски град да има двама-трима певци, които зная до съвършенство источната нотация, Полиеите на българката и др. и др. а в храма да слушаш Шуман, Брехт и др. преработени от Ведел Чайковски и т.н. и изпети от неколко полувярвящи мъже и жени. Тези хора занесоха при Бога едно съкровище от ръкописи и Предание, че само това е стига за осъди Бог цялото БПЦ.
Запознат съм със Сърбо-македонския мокранец, който е една странна пародия - смесица между стара градска песен, дошла от австрийските райони и кръчмарска тържественост.
Страшното е, че в момента по целия Православен свет се налага един Атински тертип на источното пеене, което е изпълнение окончателната смъртна присъда. Православието и источната музика никога не са се учили от Атина. Ние сме от Цариградския клон на источната музика. Дори самата Света Гора е поразена от този певчески и музикален HIV. Не цялата разбира се. Не знаеш самите Православни певци от Северна гърция какви гонения са преживели за да не пеят по стария Цариградски типос, а по атинския.
Около Карлово имаше много добри певци. За Асеновград да не говорим. И в момента, ако някой някъде се отклони от Московската и Атинската линия, направо "правоправящият" взима мерки. Всякакви.
В БПЦ певчество никога няма да има. Певецът се изгражда с десетки години и след това трябва всеки ден да се занимава. Кой ще му дава заплата? Кой? Искам да Ви кажа, че преди година и половина, от Синдиката на свещениците към КТ "Подкрепа" повдигнаха въпросът с класификатора, като бяха заложили Църковните певци да бъдат една особена прослойка, на нивото на учителите, и техният труд да се отчете и от държавата. Доколкото знам, водени са разговори и с МФ, които са възприели положително това предложение. Но последва молба от ....... Светия Синод, който помоли Правителството да не отваря такъв раздел в класификатора и забележи - църковните дейности да останат към сферата на услугите. Правителството се съгласи за една година отсрочка, но сега няма кой да го повдигне този проблем отново. Много може да се говори по темата, без полза обаче.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: клиросно пеене

Мнениеот prokimen » пет сеп 21, 2012 6:37 pm

Бидейки музикален инвалид, не съм способен да изразя каквото и да било мнение по въпроса за византийското пение в неговите цариградски и атински стилове. Не ми е известна информацията от Вашия постинг, че свещеническият синдикат повдигал въпрос за певците. И аз прочетох внимателно Вашите постинги, но не мога да възприема обвиненията Ви.

Има ли някакво верово значение дали църковният напев ще е цариградски или атински, че преживявате този въпрос така болезнено, опитвайки се да го издигнете в достойнството на догмат на вярата?

Опитах се да Ви опонирам с факта, че всякога е имало различни певчески школи със своеобразни нюанси в пението им. Затова е немислимо да се очаква, че в една епархия или един град дори ще се пее еднакво и без никаква разлика. Какво остава за територията на една поместна църква.

Достойно за съжаление е, че цитираните от Вас псалти или опитни в източното пение личности, не са съумяли да създадат свои певчески школи за да овековечат вокалното си майсторство.

Споменах Ви, че игуменката от разрушения габровски девически манастир е канила атонски монаси за да обучават сестрите в източното пение. Нямам представа дали учителите са били привърженици на цариградския или атински стилове, но последните монахини от габровския манастир, умрели в Соколския манастир, пееха различно и неповторимо. Никой никъде не пееше като тях. Убеден съм, че и сред изброените от Вас църковни певци, ще да е имало нюансова разлика. Колкото и вярно да пее човек по нотите или невмите, личната гласова характеристика остава свой отпечатък. Възможно най-просто казано, ако едно църковно песнопение с невмена нотация бъде изпълнено от митрополит Неофит, то ще се различава от изпълнението на г-н Праматаров и двете пък ще се различават от изпълнението на Любомир Игнатов, да речем.

Аз не възприемам варианта, че държавната власт наложила на владиците да ликвидират източното пение. Това ми звучи като фантасмагория. Ако е имало някакво влияние на властта, покойните Проватски епископ Антоний и Смоленски епископ Тихон биха го споменали в неизброимите ни диалози.

Имате ли конкретни факти, че някой си псалт е санкциониран от местния архиерей заради верността му към цариградския стил византийско пение?

За мен нещата са много прости. Опитните певци не са намерили способни наследници, които да продължат делото им. После настъпи период, когато бабичките най-вече "спасяваха" видимата църква. Православните български мъже се бояха като апостолите и вместо да ходят на празнично богослужение, си се занимаваха с "мъжка" домашна работа. Има значение дали мъж или жена пее по невмените знаци. При липса на грамотни в източното пение мъже и липса на мъже въобще, съчинението на Петър Динев свърши великолепна работа. Неговата възможно най-опростена нотация на т.н. "Народна литургия" спаси катастрофалното положение с липсата на певци.

Споменавате, че въпросът бил повдигнат. Напълно съм съгласен с Вас, че би трябвало да има грамотни певци. Не е случайно, че Църквата е установила нарочно посвещение в "четец", което отговаря на българската представа за клиросен певец, различавайки го от хористите, изпълняващи нотации на руски композитори и българския Добри Христов.

Аз съм песимист по отношение реализацията на редовни певци по храмовете. Не трябва да търсим причината там, откъдето тя никога не е зависела. Причината е чисто и просто финансова. Никой храм няма да може да изплаща нормална заплата за един и повече висококвалифицирани певци. Свещенството не получава на места редовни заплати и тези, които имат щастието да получават ежемесечно свещеническите си заплати, едва свързват двата края. Какво остава за евентуални щатни певци?! Реализацията в България е невъзможна. В Гърция нещата са коренно различни. Към някои големи храмове можже да има певчески школи, но църковниците в Гърция получават все още заплати от държавната хазна.

В момента са ми известни поне два курса по източно пение в София - в храмовете "Покров Богородичен" и "Свв. Кирил и Методий". Защо възпитаниците не се опитват да славословят Бога поне от време на време? Малцина са онези, които биха пели без пари, а Църквата ще обеднява с всеки изминат ден, защото все по-малко богомолци ще има. Като се има предвид, че редовните богомолци са по-скоро хора със скромни доходи, за да не кажа бедни, не може да си правим никакви илюзии за щатни певци с редки професионални умения.

Защо трябва да се налага този или онзи вид и разновидност пение? Мисля, че духовните, културни и естетични потребности са различни. Има хора, които нищо не разбират от богослужението, дори то да е преведено на български. Други, предпочитат византийското пение. В старостилните енории на отец Людмил Спасов и отец Иван Латковски се пее само източно пение и при това цялото богослужение е на съвременен български език, не само литургията, но утрените и вечерните. Има хора, които им импонира руското пение.

Понеже времето е пари и ще става все по-скъпо и недостатъчно занапред, мнозина предпочитат стегнатото пение като например руското т.н. "обиходно". Ако човек знае текста, може спокойно да го следи и да се моли с литургичните текстове. Това е невъзможно при протяжното византийско пение, където се проточва една буква цял час.

Колкото до източното пение, в което видимо сте специалист, бихте ли ми казали как намирате факта да се пее половин час едно "и" и още половин час "а" ? Една "херувимска" може да се пее убийствено дълго време и от дългите "и", "а", едва ли някой разбира какво в същност се пее.
timotei
Потребител
Мнения: 273
Регистриран на: вт май 26, 2009 11:48 pm

Re: клиросно пеене

Мнениеот timotei » пет сеп 21, 2012 10:04 pm

Съжалявам, че писаниците ми сте ги почувствали като "обвинение", което сипя несправедливо. Съжалявам за извода Ви, че издигам пеенето на ниво "вяра" и "догмат". Или погрешно съм се изразил, или погрешно сте ме разбрали. Приемам, че погрешно съм се изразил. Богослужението е времето, когато се утвърждавт вярата и догмата във нас, за да може в живота да ги превръщаме в дела - вярата и догмата разбира се. Пеенето в богослужението е храната, която ни храни и ни поддържа емоционално и естетически на ниво. То подпомага промяната на нашата природа, чрез Евхаристията. Пеенето отпуска природата ни и я прави по лесно достъпна за Божието въздействие върху човека. Затова свети мъже са внедрили в богослужението песненната молитва, която да е израз на нашата най-възвишена Църковна проява. Много неща могат да се изпишат, но това е въпрос на много дълбоко изследване, което не е по силите на ограниченото ни време. Гледах по РАЙ УНО, служба, сигурно "меса", която като музикална обстановка нямаше никаква разлика със предаваната по Руската телевизия Св. Литургия. Същото сравнение можеше да се направи със богослужението в св. Неделя, св. Александър Невски и т.н. Как Ви се струва това музикално еднообразие. Считам, че няма нужда някой да идва с "филеоквето" в ръка и да изнудва за уния. Той просто е застанал, образно казано, в магерницата приготвя буламачите, които ние ги раздаваме на вярващите. Вярващите трябва да свикнат с това и безропотно да си дъвчат същите мелодии, които звучат в Милано, Рим, Виена, Париж, Варшава, Москва, Ленинград, Киев, Минск, София, Пловдив, Варна, Русе, Долно Нанагорнище и Горно Нанадолнище. Тези пък, които не искат да се съобразят с този универсализъм, за тях сме приготвили народняческо пеене по кръчмарската тържественост, изготвено от учени човеци. Никой не оспорва професионалната им кфалификация. Влизайки в действие по Църквите това пение, не е било разпознато от мъжете, които отидоха да си използват автентичното народно пеене, но по хоремаците. В Църквата останаха жените, които си го пееха с голяма сладост, без капка размисъл. Забележете, считам че този полуфабрикат изтрива всякакво Православно минало и налага като внушение, че в миналото ние сме били едни инати. Много може да се говори по темата, но Православният естетически универсализъм беше изравнил хвалените от Вас разлики, които са прилики с културата на Рим. Да не се разпростираме. Изказаните от Вас разлики в пеенето в различните краища на България са само нюанси, а не съществена разлика. Сега трябва да се направи едно наистина сериозно изследване на този проблеми и да се знае, че в Църквата не пее протопсалта, а народът - Църквата. Затова Ви казах, че атинския стил не е пригоден за Църковния стил изготвен в Света Гора и Цариград. Споменатите от Вас Архиереи не са могли да Ви обяснят, защото те са били неволни изпълнители на Митрополитското послушание. Пък и измамата е велика. Тя се открива от разстояние. Споменах по-горе, че намериха средства за да финансират десетки, стотици труженици на диригентското хорово пеене, но не можаха да съберат на едно место мъже, които да се учат от Рилската, Троянската, Бачковската и да не говорим за Кавалската певческа школа разпространена в Тракия и Македония. Това за разговорите в МФ го знам от действителен источник, така че измама няма. Поздрави. Пожелавам Ви някога да се удостоиш да слушаш истинско источно църковно пеене и де видиш как превъзмогваш музикалния си хроматизъм.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: клиросно пеене

Мнениеот prokimen » пет сеп 21, 2012 11:13 pm

Камен
Потребител
Мнения: 22
Регистриран на: нед сеп 26, 2010 10:44 pm

Re: клиросно пеене

Мнениеот Камен » съб сеп 22, 2012 3:20 pm

Следя от доста време форума, но нямам време да пиша. Вчера реших да напиша кратка информация за новия първи курс в школата в Покров Богородичен и видях, че много интересна дискусия се е оформила няколко часа по-късно.
Дори видях, че има човек с доста точна информация по повод действия на КТ Подкрепа по въпроса, но и там няма пълно разбиране на проблема.
Аз съм възпитаник на школата на Покров Богородичен, която е може би най-старата в ново време в София. Тя е от 15 години и продължава да действа. Повечето от първите и възпитаници след като по някаква причина не намериха поле за изява по столичните храмове се записаха отново на курс, но този път в новосъздадената школа в енорийския център на храм Св. Св. Кирил и Методий. Това, вероятно е и причината тази школа още в първи курс, когато се въвеждат курсистите в невмената нотопис, да има курсисти, които свободно пеят. За мен, обаче, е непонятно постоянното посещаване на курсове като самоцел и участие само в юбилейни концерти пред широка публика в залата на Митрополията, вместо участие на клира, където е реалното "бойно кръщение".
По отношение на византийското пение: руското хармонично пеене е завладяло повечето храмове и ръководителите на хорове често са в явна война с византийското пение. Дори в Покров Богородичен, където до миналата година функционираше източен хор под ръководството на о. Георги Янъков, който е брат на ръководителите на школата в Св. св. Кирил и Методий, до богослужение се допуска само западния хор. Личните интерпретации на ръководителите на хоровете често стряскат запознатите с византийското пеене, а мен ме карат да се чувствам, по-скоро на концерт в някаква камерна зала, но не и на Света Литургия. Чувал съм много злонамерени изказвания на подобни "изявени хорови диригенти" срещу клиросните певци, което смятам е твърде жалко.
В същото време подкрепа от владиците няма. Като пример ще Ви разкажа следната история от преди години. Определен брой възпитаници на споменатата школа в Покров Богородичен са със свои професии и намират храмове, където радушно приемат певци, които помагат безвъзмездно в почивните си дни и на големи празници. Много имат селски къщи и на някои места в провинцията идването им събота и неделя е малък празник за местните свещеници. В този дух един от тези свещеници заяви, че е редно курсистите, които така или иначе са предимно мъже да бъдат постригани. Това щяло да позволи да бъдат ползвани и като иподякони предвид икономията във всичко, което правим. Повечето хора се съгласиха, но какво се оказа... Така и не се намери владика, който да постриже четците, единствено любезни отговори в стил: Само вие сте ми на главата да ме карате сега да служа Литургия, че и да постригвам четци. Както се изказа един монах по този въпрос: "Хората искат архонти да правят, не да ръковъзлагат някакви четци и певци. Ние можем и сами да си пеем."
Жалко е, че източно пеене има на много малко места, а спокойно в храмовете би могло да има източни хорове. Нима е лоша, когато на Св. Иван Рилски се събират множество клиросни певци в Рилския манастир и се получава един истински източен хор или когато хора на семинарията бъде поканен в някой столичен храм. Дано нещата се променят постепенно, сякаш се увеличава броя на хората, които искрено се интересуват от източното пение.

Върни се в “православно изкуство и символика”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост