"Троицата" на Андрей Рубльов

иконата, църковната архитектура, музиката, живописта, фотографията и графичния дизайн с християнско съдържание
Радослав
Модератор
Мнения: 1530
Регистриран на: ср дек 20, 2006 4:11 pm

"Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Радослав » вт юни 09, 2009 11:51 pm

Потребителски аватар
Gunev
Потребител
Мнения: 922
Регистриран на: пон апр 07, 2008 10:58 pm

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Gunev » ср юни 10, 2009 1:53 am

Току що гледах филма "Андрей Рубльов" на Тарковски, без да съм видял че има такава статия в портала... Много интересно съвпадение... Ако не сте го гледали, попълнете тази празнина. Дават го в . Трудно ми е да си отговоря как въобще се е случило създаването на такъв шедьовър в мрачната 1966-а година в съветския съюз...
Сега по темата... На първо "гледане" (инстинктивно-подсъзнателно и без да съм чел тълкувания) винаги съм виждал в тази икона в центъра Бог Отец, от дясно на Него (наше ляво) Иисус Христос, а от наше дясно - Светия Дух. Сега, като прочетох статията, виждам че наистина има резон да приемем че отляво е Бог Отец, в центъра Иисус Христос, а от дясно - Светия Дух. Така или иначе ние се покланяме и славим наравно трите ипостаси. В крайна сметка, интерпретирането на тази икона има субективен характер, и може би степента на разбирането и е пропорционална на молитвеността, с която подхождаме към нея. От една страна Рубльов ни представя три относително близки визуално персонажа, но от друга добавя и съществени разлики, които предразполагат към определен тип съзерцание. Според мен уникалността на иконата е обусловена именно от тези нейни качества.
Радослав
Модератор
Мнения: 1530
Регистриран на: ср дек 20, 2006 4:11 pm

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Радослав » ср юни 10, 2009 9:35 am

Искра
Потребител
Мнения: 226
Регистриран на: чет апр 27, 2006 1:15 am

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Искра » ср юни 10, 2009 12:01 pm

Никога не съм си задавала въпроса кой кой е. Сигурно, защото си мисля, че всеки би могъл да бъде другия. Възприемам я като "Единосъщна и Неразделна Троица".
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Кабрал » ср юни 10, 2009 2:23 pm

Конкретно тази икона я има на много евангелистки сайтове, където се обяснява Троицата, но лично аз съм малко скептичен, защото не е спазен канонът за изобразяване на Отец и Светият Дух. Вероятно Рубльов е илюстрирал библейският текст и не е търсил нещо вповече.

Конкретно Битие, гл.18 и 19 се приема за едно от доказателствата за откриването на Пресветата Троица още в Старият завет, по което има много дискусии сред евангелистите отричащи Триединството. В текста се говори за трима мъже /Бит.18:2/, но след като е казано в първият стих, че Господ се яви на Авраама. В 18:3 Авраам се обръща към тримата с "Господарю", а в 18:9 тримата се обръщат към Авраам с множественото "Тогава го попитаха". "Един от тях"/18:10/ говори за това, че Сарра ще роди, а в 18:13 Господ повтаря същото на Авраама. Авраам изпровожда и тримата за Содом, но говори с Господ. Дотук може да се приеме, че се говори за Троицата. В началото на следващата глава - 19:1 обаче нещата се променят - в Содом пристигат двама Ангели. Именно този стих, неправилно тълкуван от богоборците, ги кара да опонират, че не става дума за Пресветата Троица, а за Бог придружен от двама Ангели. така ли е това:

1. Това, че "тримата мъже" са тръгнали към Содом не означава, че те са същите пристигнали там. Още повече, че в случая става дума за теофания, а не за реално явяване на Бог, защото "Бог никой не е видял"/по онова време/, в гл.19 се говори за Ангели, но в ст.16 те са наречени "мъжете".

2. Дори да се приеме, че двамата Ангели са двама от "тримата мъже", това не води до отричане на Троицата, защото двата Ангела са наречени от Лот "Господ/и/" в 19:18, а в следващият стих потвърждава това, като изрежда Божествени атрибути, отнасящи се до Ангелите. В 19:21 Ангелът вече говори като Бог. Обяснението на двете глави е в 19:24, когато разбираме защо ангелите в Содом са два, след като са били "трима мъже" - Господ/както са наречени двата Ангела или двата Ипостаса/ излива огън и жупел върху Содом и Гомор от Господа/третият Ипостас/ на небето.

18. Но Лот им отговори: не, Господи,
19. ето, Твоят раб намери благоволение пред очите Ти, и велика е Твоята милост....
21. И му рече/Ангелът - б.м/: ето, за твоя угода ще направя и това: няма да съсипя града, за който ти говориш;
22. побързай, спасявай се там; защото Аз не мога свърши делото, докле ти не стигнеш там. Затова е и наречен тоя град Сигор.
23. Слънцето изгря над земята, и Лот стигна в Сигор.
24. Тогава Господ изля върху Содом и Гомора като дъжд жупел и огън от Господа от небето.

Дали можем да приемем този епизод като доказателство за Троицата - безпорно, но внимателно. За разлика от другите места в Старият завет, където се говори за различните Ипостаси, тук имаме "разделяне" на Ипостасите. Естествено това не трябва да ни смущава, защото на даденият етап Богопознанието на хората е било неразвито и им е било трудно да схванат Божията същност, ако им е била представена в своят истински вид, както ни я представя Иисус.
Asenov
Потребител
Мнения: 411
Регистриран на: съб яну 24, 2009 7:24 pm

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Asenov » нед юни 21, 2009 3:55 pm

Asenov
Потребител
Мнения: 411
Регистриран на: съб яну 24, 2009 7:24 pm

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Asenov » нед юни 21, 2009 3:59 pm

Liturgist
Потребител
Мнения: 12
Регистриран на: чет мар 29, 2007 7:54 am

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Liturgist » чет сеп 30, 2010 2:23 am

Иконата "Старозаветна Троица" на преп. Андрей Рубльов е богословие във висша форма.
Като използва конкретното историческо събитие /явяването на тримата ангели на Авраам/, иконописецът ни предава Предвечния Божи съвет, на който се "взема решение" за изкуплението на човека, посредством Христовата Жертва. Поради тази причина от иконата са отстранени Авраам, Сара и слугите. Трите Лица са съсредоточени около масата, изобразяваща Престол. Единственото нещо на нея е Чашата с глава на телец - символ на Жертвата.
Ангелът отляво е Първото Лице на Св. Троица. Над него има нарисувана къща, за да се подчертае домостроителството и единоначалието на Отец, Който е извор на останалите две Лица.
Ангелът отдясно е Третото Лице. Над Него е изобразена планина като символ на духовното израстване. Всяко наше чинопоследование започва с молитва към Св. Дух. Именно Той ни кара да възрастваме от "слава в слава".
Ангелът по средата е Второто Лице. Над Него е изобразено дърво - символ на човешкото осъзнаване и растеж /митарят Закхей се покачва на смокиня, за да види Христа/.
Преди вековете Синът приема доброволно да се въплъти и да пострада за човека, създаден по образ Божи. Ето защо Той благославя Чашата /през 15- ти век благославянето е с два пръста/. Погледът Му, обаче, е насочен към Първия Ангел.
"Отче, ако може нека ме отмине тази чаша, но да бъде Твоята, а не Моята воля".
Силуетите на двата странични Ангела също образуват Чаша, в която е поместен Вторият Ангел - изкуплението е дело на цялата Троица.
Преп. Рубльов не се изкушава да изобразява по друг начин Бог Отец - "никой, никога не Го е видял."
Не рисува и кръстат нимб на Втория Ангел - това би било лъжа, тъй като по времето на Авраам Второто Лице още не се е въплътило.
Така използвайки една конкретна старозаветна ситуация, Андрей Рубльов насочва мисълта ни към Божията любов и изкупителното дело на Св. Троица.
"Защото Бог толкова възлюби света, че отдаде Своя Единороден Син, та всеки, който вярва в Него да не погине, а да има живот вечен."
Потребителски аватар
m.muladzhikova
Потребител
Мнения: 774
Регистриран на: пет яну 22, 2010 9:04 am

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот m.muladzhikova » чет сеп 30, 2010 9:16 am

Литургист,

Иконата наистина е шедьовър. Но колкото и да се напъвах не видях глава на телец изобразена на чашата...

Не съм съгласна с твърдението, че през 15-ти век благославянето е ставало с два пръста - т.е. виждаш, че на иконата другите пръсти от ръката са свити към дланта и не се виждат, но по начина, по който са присвити пръстите, които се виждат става ясно, че благославянето става по същият начин както е и сега. Точно по жеста на благославянето се вижда, че средният ангел е Ипостас на Второто лице в Троицата - Господ Иисус Христос. Та нали двата пръста символизират човешката и божествената Му същност, а трите свити и срещащи се в едно пръсти - символизират Св. Троица? Със същият жест се благославя и днес.

По цвета на одеждите също се разбира кой ангел коя Ипостас изобразява. По начина, по който средният и десният ангел са наклонили главите си към ангелът в ляво - също.

Няма съмнение кой ангел коя Ипостас изобразява.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Aurelia Felix » чет сеп 30, 2010 9:28 am

Liturgist
Потребител
Мнения: 12
Регистриран на: чет мар 29, 2007 7:54 am

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Liturgist » чет сеп 30, 2010 11:19 am

Главата на телец е поставена вътре в Чашата.
Ако компютърът Ви позволява, увеличете снимката на иконата и наведете главата си встрани и вляво.
Относно благославянето: при сега утвърдената практика, безименният пръст е леко повдигнат нагоре, така че да изобразява буквата I , а показалецът и средният пръст изобразяват буквата Х. С това се показва, че благославя самият Господ, а не епископът, или свещеникът. При личното прекръстване, позицията на пръстите е ясна.
"Двуперстието" е един от камъните за препъване по време на реформите на патр. Никон през 17- ти век.
Действително Бог Отец не бива да бъде изобразяван. Затова Рубльов толкова умело използва старозаветното събитие, за да насочи мисълта ни към предвечното Божие решение, без да нарушава правилото за неизобразимостта на Отец.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот small axe » чет сеп 30, 2010 12:08 pm

Liturgist
Потребител
Мнения: 12
Регистриран на: чет мар 29, 2007 7:54 am

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Liturgist » чет сеп 30, 2010 12:28 pm

Сега този камък за нас може и да е песъчинка, но за старообрядците / противниците на патр. Никон/ прекръстването с три пръста е истинско отстъпление от вярата. Въпросът е бил не на живот, а на смърт.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Aurelia Felix » чет сеп 30, 2010 1:49 pm

Денислав
Потребител
Мнения: 3
Регистриран на: пет дек 25, 2009 3:48 pm

Re: "Троицата" на Андрей Рубльов

Мнениеот Денислав » чет сеп 30, 2010 7:18 pm



Андрей Рублев. Троица ветхозаветная


Върни се в “православно изкуство и символика”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта