За съдържанието и вида на иконите

иконата, църковната архитектура, музиката, живописта, фотографията и графичния дизайн с християнско съдържание
kassie
Потребител
Мнения: 685
Регистриран на: пет юли 18, 2008 8:14 pm

За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот kassie » ср сеп 22, 2010 10:24 am

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот small axe » ср сеп 22, 2010 11:23 am

Четете си собствените авторитети, например Йоан Дамаскин.
Човекът ясно е казал за какво са иконите и по каква причина са направени.
Понеже имало много неграмотни хора сред народа по ония времена,та им се видяло добре на началниците да направят икони, рисунки на дъски за напомняне. Това е.

Сега едно лакърдии, едни чудесии и прочие са се получили, та до днес, шествия, китайски икони, икони с лампички и други работи.

За напомняне на великите евангелски събития и герои на вярата в Писанията. За това са решили и са направили иконите.
Потребителски аватар
Gunev
Потребител
Мнения: 922
Регистриран на: пон апр 07, 2008 10:58 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот Gunev » ср сеп 22, 2010 11:43 am

Догмат за иконопочитанието от Никейския събор :

Пазим без нововъведения всички с писание или без писание установени за нас църковни предания, едно от които е за иконописта.

То е съгласно с проповедта на евангелската история и служи за уверение в истинското, а не въображаемо въплъщение на Бога Слово и за други подобни ползи.

Защото, когато едни неща се показват чрез други, те несъмнено се уясняват едно чрез друго.

Това е така, ние, ходейки като по царски път и следвайки от Бога внушеното учение на светите наши отци и преданието на Вселенската църква (пък знаем, че тя е на Духа Свети, Който пребъдва в нея), с пълна достоверност и грижливо изследване определяме:

честните и свети икони, нарисувани с шарки и направени от дребни камъчета и от друго годно за такава работа вещество, да се поставят тъй, както изображението на честния и животворящ Кръст, в светите Божии църкви, върху свещени съсъди и одежди, на стени и на дъски, в къщи и по пътища, - както иконите на Господа, Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа, и на непорочната Владичица наша света Богородица, така също и на всички свети и преподобни мъже.

Защото, колкото по-често те биват гледани изобразени на иконите, толкова повече онези, които ги гледат, биват подтиквани да си спомнят и да обичат първообразите, да ги почитат с целуване и почтително поклонение, - не с истинкото богопоклонение, което, според нашата вяра, подобава само на божественото естество, но почитане като онова, с което се отдава чест на изображението на честния и животворящ Кръст, на светото Евангелие и на други светини чрез кадене тамян и поставяне свещи, - какъвто благочестив обичай имало и у древните.

Защото честта, отдавана на образа, минава върху първообраза, и който се покланя на иконата, покланя се на съществото на изобразения на нея.

Така се потвърждава учението на светите наши отци, сиреч преданието на Вселенската Църква, която открай до край земя е приела Евангелието.
kassie
Потребител
Мнения: 685
Регистриран на: пет юли 18, 2008 8:14 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот kassie » ср сеп 22, 2010 12:00 pm

В допълнение към казаното от Gunev:

Какво може и какво не може да се изобразява:
- Правило 82 от Пето-шестия вселенски събор: "На някои свещени икони се изобразява посочвано с пръст от Предтеча агне, което било прието като знак на благодатта, чрез закон показвайки на истинското агне - Христа нашия Бог. Като почитаме древните образи и сенки, предадени на Църквата като символи и предначертания на истината, ние предпочитаме благодатта и я приемаме като изпълнение на Закона. Затова, за да може и в живописните произведения да се представи на погледа на всички съвършеното, заповядваме: от сега занапред иконите, наместо старото агне, да се рисува в човешки образ Агнето, което е взело върху си греховете на света - Христос, нашия Бог, та съзерцавайки чрез този образ висотата на смирението на Бог Слово, да се напомня за живота Му в плът, за страданията и спасителната Му смърт, и станалото по такъв начин изкупление на света."

Как не може да се изобразява:
- Правило 100 на Пето-шестия вселенски събор: "От всичко, що е за пазене, най-много пази сърцето си... Очите ти нека гледат право и клепките ти да бъдат насочени право пред тебе." (Притч. 4:23, 25) - завещава премъдростта, понеже телесните чувства лесно предават впечатленията си на душата. Затова заповядваме отсега занапред по никой начин да не се позволява да се чертаят на дъски или на друго какво и да било, изображения, които прелъстяват погледа, разтляват ума и влияят за избухване на желания за нечисти удоволствия. Който дръзне да направи това, да бъде отлъчен."

Къде не може да се изобразява:
- Правило 73 от Пето-шестия вселенски събор: "Като знаем, че животворящият кръст ни е донесъл спасението, трябва по всяко време и по всякакъв начин да му отдаваме честта, която му принадлежи, понеже той ни избави от древното грехопадение. Ето защо, като го почитаме с мисли, думи и чувства, заповядваме, щото всички изображения на кръста, направени по земята от някои, да бъдат заличени, така че знакът на победата да не бъде оскърбяван с тъпкане от преминаващите хора. Нареждаме, щото тези, които отсега рисуват кръста по земята, да бъдат отлъчвани от общение."

(Правилата са цитирани от превода на "Богословие на иконата" на Успенски, преводът е хубав)

Въпроси, които могат да се обсъдят до тук:
- може ли да се рисува Христос само като човек или само като Бог;
- може ли да се изобразяват притчите, разказани от Христос (Добрият пастир примерно) или старозаветни (Премъдростта си съгради дом);
- всички ли чудеса, включително случили се в днешни дни, могат да бъдат изобразявани;
- могат ли да се изобразяват само части от тела на Господ или на светии;
- може ли примерно да се изобразява Младенецът, лежащ върху дискос за принасяне в жертва;
- трябва ли да има надписи на всички икони.
Потребителски аватар
Gunev
Потребител
Мнения: 922
Регистриран на: пон апр 07, 2008 10:58 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот Gunev » ср сеп 22, 2010 12:12 pm

При цялото развитие на иконописта във вековете, дори за лаици като мен става ясно че православната икона води до създаването на определено молитвено настроение. Освен това тя е и богословие, в което всеки детайл носи информация. Няма нищо излишно, няма го и ренесансовото сладникаво-чувствено украсяване. Всичко в храма трябва да води към молитва и да богослови.
Сигурен съм че свещениците, дори да не са зографи, много добре усещат православността на която и да е икона. Предполагам че kassie е уловила основната причина да виждаме тези сладникави и кичозни "творби" в църквите. Сигурно би изглеждало страшно грозно да откажеш икона от човек, който с любов и страх божи е отделил от залъка си, за да я дари. Единственият изход е да се говори с хората, да им се покаже с любов истинската и дълбока духовна красота на православната икона. Трябва да се говори в църквата... Тези пет минутни проповеди (някъде и тях ги няма) не носят особена полза...
Последна промяна от Gunev на ср сеп 22, 2010 12:26 pm, променено общо 1 път.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот small axe » ср сеп 22, 2010 12:24 pm

ето и на Йоан Дамаскин обяснението:
Но с милосърдието Си Бог стана истински човек заради нашето спасение и то не както се яви подобно на човек пред Авраам или пред пророците, а като стана действително човек, живя на земята и се съедини с хората, твори чудеса, страда, бе разпнат, възкръсна, възнесе се, и все наистина, и все видно за всички; това бе записано за наш спомен и напътствие на онези, които тогава не са били, та да можем да повярваме и да постигнем Господнето блаженство, без да видим, а само като чуем; знайно е обаче, че не всички са грамотни и имат време да четат, туй отците са предвидили и са постановили да бъдат рисувани някои подвизи върху икони за напомняне

Лично за мен с това се изчерпва смисълът на иконите. Не казвам, че за вас се изчерпва, за мен. Аз мога да чета и имам време, така, че минавам без икони.
Ако на вас ви носят и нещо повече, ами супер, само с крайностите и мистичните чудесии трябва да се внимава, че мнозина прекаляват и обръщат всичко на енергии и магизъм.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот ven4e » ср сеп 22, 2010 12:37 pm

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот small axe » ср сеп 22, 2010 12:43 pm

Венче, вие си правете каквото си знете и ст енаучени. Аз ти казвам аз какво правя и защо.
Незнам защо реши, че аз, или други вярващи не от вашите среди, не обичат приятелте на Бога, или пък майката на Христа. Обичаме си ги.

посочвам ти какво конкретно е казал Дамаскин. Ясно е, че може да се мине и без това. Ти като искаш си ги почитай, но не смятай, че който не прави като тебе нещо не е в ред с вярата му. Твоите правила, са си твои, не мои, или непременно на някой друг.Щом ти помагат тези работи, добре. На мен не са ми нужни. С това имаш ли проблем някакъв? По моему не би трябвало да имаш. Ако имаш, значи си възприела иконите като нещо повече от това което са те реално. Това искам да посоча.
Потребителски аватар
Gunev
Потребител
Мнения: 922
Регистриран на: пон апр 07, 2008 10:58 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот Gunev » ср сеп 22, 2010 12:45 pm

kassie
Потребител
Мнения: 685
Регистриран на: пет юли 18, 2008 8:14 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот kassie » ср сеп 22, 2010 12:47 pm

Мили хора, нали няма да се подхване сега спорът за смисъла на иконите?
Щеше ми се за съдържанието да се говори тук :(

Иначе за мен лично като преживяване смисълът най-вече е това: Защото, колкото по-често те биват гледани изобразени на иконите, толкова повече онези, които ги гледат, биват подтиквани да си спомнят и да обичат първообразите.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот small axe » ср сеп 22, 2010 12:49 pm

ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот ven4e » ср сеп 22, 2010 1:22 pm

Само да вметна, че според мен има разлика между икона и стенопис, на стенописа могат да се изобразяват и несвещени, но благочестиви, най-малкото полезни, картини, докато иконата е свещен предмет след освещаването си и в този смисъл е много по-ограничено съдържанието й, тъй като й се отдава почит.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот small axe » ср сеп 22, 2010 1:50 pm

ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот ven4e » ср сеп 22, 2010 2:00 pm

А разликата между икона и стенопис приемаш ли? Стенописът има педагогическа функция, а иконата има сакрална, както можеш да прочетеш и в тема. И наистина ще те замоля да не спамиш, аз съм написала - съдържанието на иконата е по-ограничено и подчинено на канона от това в стенописта. Ти да добавиш нещо по темата?
Дон Кихот
Потребител
Мнения: 687
Регистриран на: пет ное 06, 2009 8:43 pm

Re: За съдържанието и вида на иконите

Мнениеот Дон Кихот » ср сеп 22, 2010 4:09 pm

Small axe,

Първите икони може да си рисувани от гностиците, но те са неразделна част от православната вяра, защото са догматически обосновани от Седмия вселенски събор. Или приемаш този събор и свещените изображения и си православен, или ги отхвърляш и си еретик. Средно положение няма.
:clap:

Върни се в “православно изкуство и символика”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост