За съдържанието и вида на иконите
Re: За съдържанието и вида на иконите
Павелчо,
Хронологически погледнато, първите почитатели на свещени изображения са някои гностически секти от ІІ век, докато ортодоксалните християни, бивши юдеи или езичници, ги избягват по разбираеми причини. Прочети книгата: http://www.books.bg/books/313/131787.html
:wave:
Хронологически погледнато, първите почитатели на свещени изображения са някои гностически секти от ІІ век, докато ортодоксалните християни, бивши юдеи или езичници, ги избягват по разбираеми причини. Прочети книгата: http://www.books.bg/books/313/131787.html
:wave:
Re: За съдържанието и вида на иконите
Хронологически погледнато, още св. апостол и евангелист Лука е рисувал икони.
Re: За съдържанието и вида на иконите
Твърдението, че св. Лука бил не само лекар, но и зограф, е византийска легенда от VІІІ век.
Re: За съдържанието и вида на иконите
Легенда е за теб! За нас е истина. И така е изповядвано в целия православен свят, където се пазят икони, рисувани от св. ап. и ев. Лука!
Смол-чо, иконата има не просто педагогическа функция. Тя има сакрална, тя има и богословска - иконата е богословие в образи! В иконата има заложени догмати от Православната вяра, светите отци са провели специален събор (7 Вс. събор), за утвърждаването на иконопочитанието. А сега се намери ти и братята ти лутерчета да стоите тука и да ни "продавате" протестантските си тъпоумия! Ама ха!
Смол-чо, иконата има не просто педагогическа функция. Тя има сакрална, тя има и богословска - иконата е богословие в образи! В иконата има заложени догмати от Православната вяра, светите отци са провели специален събор (7 Вс. събор), за утвърждаването на иконопочитанието. А сега се намери ти и братята ти лутерчета да стоите тука и да ни "продавате" протестантските си тъпоумия! Ама ха!
Re: За съдържанието и вида на иконите
Според Успенски :
Понастоящем има много Богородични икони, считани за творение на св. евангелист Лука. В Руската църква те са около 10, на Атон и на Запад достигат до 21. Разбира се, всички тези икони не са рисувани от светия евангелист: нито една от нарисуваните от него икони не е достигнала до нас. Така например от най-древните изображения от типа "Умиление" засега не ни е известно нито едно по-ранно от X век (иконата в Токал Килис, 963-969 г. Виж В. Н. Лазарев, "История на византийската живопис", т.1, с.125).
Що се отнася до "Одигитрия", най-древните известни изображения от този тип възлизат към VI век (миниатюра в сирийското евангелие на Равула. Виж Н. Кондаков, "Иконография на Божията Майка" т.1, с.191-192). Авторството на св. евангелист Лука тук трябва да се разбира в смисъл, че тези икони са копия на иконите, нарисувани някога от него.
Дори чисто стилово да ги разглеждаме, в много от иконите приписвани на св. Лука виждаме византийския стил, развит много векове след евангелиста.
Понастоящем има много Богородични икони, считани за творение на св. евангелист Лука. В Руската църква те са около 10, на Атон и на Запад достигат до 21. Разбира се, всички тези икони не са рисувани от светия евангелист: нито една от нарисуваните от него икони не е достигнала до нас. Така например от най-древните изображения от типа "Умиление" засега не ни е известно нито едно по-ранно от X век (иконата в Токал Килис, 963-969 г. Виж В. Н. Лазарев, "История на византийската живопис", т.1, с.125).
Що се отнася до "Одигитрия", най-древните известни изображения от този тип възлизат към VI век (миниатюра в сирийското евангелие на Равула. Виж Н. Кондаков, "Иконография на Божията Майка" т.1, с.191-192). Авторството на св. евангелист Лука тук трябва да се разбира в смисъл, че тези икони са копия на иконите, нарисувани някога от него.
Дори чисто стилово да ги разглеждаме, в много от иконите приписвани на св. Лука виждаме византийския стил, развит много векове след евангелиста.
Re: За съдържанието и вида на иконите
Венче, това е много интересно. А защо се дели иконата от стенописа? Логиката ми - нали храмът като цяло също се освещава?
Да поместя и една ерминия на Дионисий Фурноаграфиот, която се намира онлайн (сигурно не е само тя, просто толкова съм търсила):
Тя отговаря на доста въпроси (и Успенски, разбира се) и поражда нови. А и някои неща като че ли не ми се струват точни (или просто не ги разбирам). Примерно нали Ангел Господен е сам Бог, защо пише, че се изобразява архангел Михаил?
Защо принципно се изобразява Апокалипсисът, щом не се чете в църква?
Да поместя и една ерминия на Дионисий Фурноаграфиот, която се намира онлайн (сигурно не е само тя, просто толкова съм търсила):
Тя отговаря на доста въпроси (и Успенски, разбира се) и поражда нови. А и някои неща като че ли не ми се струват точни (или просто не ги разбирам). Примерно нали Ангел Господен е сам Бог, защо пише, че се изобразява архангел Михаил?
Защо принципно се изобразява Апокалипсисът, щом не се чете в църква?
- m.muladzhikova
- Потребител
- Мнения: 774
- Регистриран на: пет яну 22, 2010 9:04 am
Re: За съдържанието и вида на иконите
Имах предвид, че Откровението (Апокалипсисът) на св. Йоан Богослов не е включено в четивата от годишния богослужебен кръг и не се чете в църква.
А в намерената ерминия има отделна точка: "III. Как изображается апокалипсис святого Иоанна Богослова".
А в намерената ерминия има отделна точка: "III. Как изображается апокалипсис святого Иоанна Богослова".
Re: За съдържанието и вида на иконите
Kassie,
Грешиш. Ангел и Бог не е едно също, защото първият е творение, а вторият - Творец. Ангелос на гръцки означава 'изпратен', затова е служебен дух, подчинен на Бога.
Това е фарисейска логика - щом Апокалипсисът не се чете в църква, следователно не трябва да бъде изобразяван. А циклите из живота на Богородица, които са основани на апокрифи, а не на Новия Завет - трябва ли да бъдат рисувани или не? Евангелие на дявола няма, но дяволът присъства в разни сцени из църквите като Изкушението на Христос в пустинята, Страшния съд и пр. Християнското изкуство трябва да се възприема преди всичко като средство за изясняване на вярата и нравоучението.
ugeek:
Грешиш. Ангел и Бог не е едно също, защото първият е творение, а вторият - Творец. Ангелос на гръцки означава 'изпратен', затова е служебен дух, подчинен на Бога.
Това е фарисейска логика - щом Апокалипсисът не се чете в църква, следователно не трябва да бъде изобразяван. А циклите из живота на Богородица, които са основани на апокрифи, а не на Новия Завет - трябва ли да бъдат рисувани или не? Евангелие на дявола няма, но дяволът присъства в разни сцени из църквите като Изкушението на Христос в пустинята, Страшния съд и пр. Християнското изкуство трябва да се възприема преди всичко като средство за изясняване на вярата и нравоучението.
ugeek:
- m.muladzhikova
- Потребител
- Мнения: 774
- Регистриран на: пет яну 22, 2010 9:04 am
Re: За съдържанието и вида на иконите
Дон Кихот, под Ангел Господен имах предвид малеах Яхве, за Когото съм чела в посочените по-долу източници и може би и другаде, но въобще не помня къде:
(постингът на Ани-hannah).
А за другото - не знам или което знам не ми изяснява картината достатъчно. Затова питам. :)
(постингът на Ани-hannah).
А за другото - не знам или което знам не ми изяснява картината достатъчно. Затова питам. :)
Върни се в “православно изкуство и символика”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост