Иконография

иконата, църковната архитектура, музиката, живописта, фотографията и графичния дизайн с християнско съдържание
Peccatum
Потребител
Мнения: 8
Регистриран на: ср дек 27, 2006 11:25 am

Иконография

Мнениеот Peccatum » ср дек 27, 2006 1:11 pm

Реших да пусна тази тема, като първо дори мнение. Бих желала да се оставят коментари за икони, любими сюжети примерно, компетентни и не компетентки ;) мнения за иконите. Има хора които се занимават с иконография и ми е чудно, до сега как няма такава тема:).



Може да давате коментари за тази икона примерно :)
Peccatum
Потребител
Мнения: 8
Регистриран на: ср дек 27, 2006 11:25 am

Мнениеот Peccatum » ср дек 27, 2006 5:12 pm

Да ви помогна, двете части на лицето на Христос са различни. Някой може ли да каже защо? :)
Heart
Потребител
Мнения: 111
Регистриран на: съб сеп 02, 2006 4:39 pm

Мнениеот Heart » съб дек 30, 2006 4:47 pm

Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » съб дек 30, 2006 10:38 pm

Peccatum
Потребител
Мнения: 8
Регистриран на: ср дек 27, 2006 11:25 am

Мнениеот Peccatum » ср яну 03, 2007 1:28 pm

Да, наистина е така. едната страна е божествената, а другата е човешката, защото Хрисотос е тази част от светата Трроица, която окачествява божественото и човешкото в едно. А за черната коса не мога да кажа някъки твърдения, защото и сега в иконите Иисус се рисува или с тъмен цвят или в светъл. В никакъв случеи не е черен цвета.
Ами добре, значи се справихте и без жокер.

Сега ще постна ето тази икона

Понеже вече както казахте, много хора ги целуват и се молят пред тях.
НЯкои знае ли от къде идва светлината и защо? :) Дали от ляво или отдясно, дали отгоре или отдолу :)
penko
Потребител
Мнения: 52
Регистриран на: вт сеп 27, 2005 7:46 pm

Мнениеот penko » съб яну 13, 2007 11:06 pm

Светлината в иконата не трябва да се възприема като идваща от страничен източник. Златният фон символизира пребиваването на персонажите в Царството Небесно където те са В Светлината на Отца.
Peccatum
Потребител
Мнения: 8
Регистриран на: ср дек 27, 2006 11:25 am

Мнениеот Peccatum » пон яну 22, 2007 4:04 pm

rafaila
Потребител
Мнения: 13
Регистриран на: пон дек 11, 2006 8:54 am

Иконография

Мнениеот rafaila » вт яну 23, 2007 11:55 am

Peccatum
Потребител
Мнения: 8
Регистриран на: ср дек 27, 2006 11:25 am

Re: Иконография

Мнениеот Peccatum » чет яну 25, 2007 3:57 pm

[quote="rafaila"]Представените икони са чудесни, но ни нима може човешката ръка да изобрази Божественото? Може ли творението да предаде истинският образ на Твореца в истинската Му светлина и любов?
И в картините на Рембранд светлината идва от образа-той сякаш свети отвътре, но изображенията му си остават картини не се възприемат като икони. :?[/quote

Естествено, че човек не може точно да пресъздаде божествения образ, но понеже Бога има и човешка страна, след като Господа Иисус Христос е бил на земята за да поеме греховете ни. Затова има Негови изображения, защото той е имал чевешки образ. А за Рембранд е ясно че неговите не са икони, защото ако не сте забелязали католическата църква няма икони. Там има само стенописи, за тях като че ли думата икона не може да съществува, Иконографите не са художници, те са предимно богослови, естествено като изключим копировачите на икони. А изобразяването на божественото, т.е. примерно Шестоднева е иконографски сюжет, който е взет от Библията, която пък от своя страна е канонизирана от Църквата, защото всички книги в нея са Боговдъхновени. (естествено в библейската критика има спорове и за това де ;) ).


А следващия ми въпрос е : Защо някой светци се изобразяват със собствената си глава на поднос, като естествено си я носят и на раменете де :lol: ;) ?
norata
Потребител
Мнения: 3
Регистриран на: ср фев 14, 2007 9:45 am

Мнениеот norata » ср фев 14, 2007 9:56 am

norata
Потребител
Мнения: 3
Регистриран на: ср фев 14, 2007 9:45 am

Мнениеот norata » ср фев 14, 2007 10:10 am


Направих фалстарт с включването.
Та главата си я държи най-вероятно,защото според житието си е посечен.Това пожелала Саломе.Искам да питам специално за св.Йоан Предтеча,с какво е свързано различното му изобразяване?Веднъж се изобразява с посечената си глава в тас,втори път се изобразява държащ кръст и свитък.С каква символика са свързани двете иконографски схеми и кое обуславя използването на едната или другата на царския ред на олтара?/Говоря за неизменното място на иконата на св.Йоан в дясно от Христос/.
Peccatum
Потребител
Мнения: 8
Регистриран на: ср дек 27, 2006 11:25 am

Мнениеот Peccatum » пон фев 26, 2007 1:57 pm

rafaila
Потребител
Мнения: 13
Регистриран на: пон дек 11, 2006 8:54 am

Мнениеот rafaila » пет мар 02, 2007 4:37 pm

Ако може някой да ми даде информация за иконата "Неопиваща чаша". В смисъл-време на възникването като икона? Предварително благодаря.
Elia
Потребител
Мнения: 12
Регистриран на: пон сеп 11, 2006 11:56 pm

Re: Иконография

Мнениеот Elia » вт мар 06, 2007 1:58 am

prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

УЗИКЪТ НА ИКОНАТА

Мнениеот prokimen » вт мар 27, 2007 11:32 am



"...Икона говорит о красоте Царства Небесного проявившего себя в земной реалии. Она воплощает идеал красоты. Если обратиться к технике иконописания, то, по терминологии иконописцев, процесс создания иконы предстает как символический процесс постепенного раскрытия изображения, когда изображение, уже заранее данное, проявляется, выступая на поверхности доски: тем самым иконописец не создает изображение, но открывает его. Так мастер, пишущий «доличное», раскрывает доличное; краска, которой он при этом пользуется, называется «раскрышкой».

В Деяниях Седьмого Вселенского Собора Евангелие было связано с изобразительностью. Что слово сообщает через слух, то живопись показывает молча, через изображение. В этом понимании икона есть Евангелие, написанное красками. Церковь смотрит на икону не просто как на живописную иллюстрацию к повествованиям Священного Писания, но как на особую форму Откровения Божественной реальности. Образ становится не только символическим выражением истины, но представлением о ней. Однако здесь стоит отметить одно из основных положений средневековой и в первую очередь византийской эстетики – тезис о невозможности адекватной передачи зрительными образами священного текста. Зримый образ не может и не должен воплощать всего содержания Писания буквально, он представляет собой лишь одну из степеней приближения, лишь знак, за которым должно открыться Иное..."














Върни се в “православно изкуство и символика”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост