Православната икона и нейното място в живота ни

иконата, църковната архитектура, музиката, живописта, фотографията и графичния дизайн с християнско съдържание
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Православната икона и нейното място в живота ни

Мнениеот prokimen » вт апр 29, 2008 11:36 am


В друга тема забелязвам протестантска провокация по отношение иконопочитането. По въпроса за иконите има твърде много материали, но малцина си правят труд да прочетат. Провокацията е много по-лесна работа отколкото добросъвестното ограмотяване. Отварям нова тема не защото ще кажа нещо ново. Всичко е казано отдавна и ние можем само да преповтаряме написаното и казаното. Искаше ми се да отделя отговора си на последната протестантска провокация, която не цели диалог и обмяна на мнение, а на всяка цена да всее бесовска суматоха в душите на православните.






Апостол Павел нарича Христа, Словото Божие – икона на Бог Отец : «образ на невидимия Бог» (Кол. 1:15).

В тайнствения акт на Боговъплъщението, Бог Слово се съединява с човешката плът. Невидимият и Недостъпен Бог става Видим и Достъпен за човека. Всемогъщият Творец на небето и земята, Бог на Авраам, Исаак и Иаков, Който е говорил с Моисей на Синай, Който призовавал пророците, Божественият Логос – се явил на земята като Богочовек Иисус Христос.

Свети Иоан Богослов свидетелства: «И Словото стана плът, и живя между нас, пълно с благодат и истина; и ние видяхме славата Му, слава като на Единороден от Отца» (Иоан. 1:14).

Недостъпната за човешкия разум тайна на Боговъплъщението представлява важна истина на християнското откровение. Тази истина не може да се усвои по логичен или рационален път. Принципът на православното богословие се състои не в доказването на Истината, а в свидетелството за Нея. В тази светлина, ИКОНАТА е един от богословските езици, с чиято помощ Църквата Христова носи Благата вест в света, свидетелства за Истината и явява Христа и преобразеното, обожено човечество.

Силите на ада се стараят с бесовско коварство да преповтарят един и същ въпрос – дали православната ИКОНА не противоречи на втората заповед от Второзаконието, която категорично забранява изобразяването на невидимия Бог?!

Любознателните християни, които са загрижени за своята християнска грамотност, знаят от историята на Църквата, че далече преди парашутиралите едва в 16-ти век протестанти, създадени от масоните чрез блудника Мартин Лутер, имало иконоборци. Последните обвинявали почитателите на иконите, наричайки ги идолопоклонници и нарушители на словото Божие. Същите обвинения се преповтарят до ден днешен от протестантски мерзавци, които като рикащи лъвове се престарават да погубят поне една православна душа.

Многократно е обяснявано за онези, които са любители на Истината и ходят в светлината на словото Божие, че няма никакво противоречие между Божията забрана и православната икона.

Боговидецът Моисей, който разговарял с Бог при горящата и неизгаряща къпина, предупреждавал старозаветния Израил:

«Дръжте твърдо в душите си, че вие не видяхте никакъв образ в оня ден, когато Господ ви говори на (планина) Хорив изсред огъня, да не би да се развратите и си направите дялан образ, лик на някой кумир, който да представя мъж или жена...и да не би ти..да се прелъстиш, та да им се поклониш и да им послужиш...» (Втор. 4:15-19).

Когато Второто Лице на Триединния Бог – Словото Божие - Иисус Христос се въплътил, станал видим, то неизбежно станал и изобразим.

В Стария Завет никой не е виждал Бог. В Новия Завет Христос бил видим и осезаем. Ако не Го изобразяваме, бихме изпаднали в еретическото мнение, че Неговото Тяло не е било осезаемо, а призрачно. Ние, православните, не вярваме в протестантските призраци, а твърдо изповядваме и свидетелстваме с ИКОНАТА, че Единородният Син Божи – Иисус Христос се е явил с реална човешка плът!

Онова, което е невидимо, то е неизобразимо. Онова, което е видимо, него можем да изобразяваме, защото изображението не би било плод на фантазия, а реалност!

Ако отречем реалната Му плът, ще отречем и изкупителната Му жертва на Голгота. Ако Христос не е страдал на Голгота с реална плът, то няма и Възкресение. Ако няма Възкресение, напразна би била нашата вяра.

Апостолската проповед била за Възкръсналия Христос и на тази проповед е построено християнството.

Светите Отци наричали иконата «Евангелие за неграмотните». Според св. Григорий Велики, папа Римски, « изображенията се употребяват в храмовете, щото неграмотните, гледайки на тях, да могат да четат онова, което не могат да прочетат в книгите».

Според св. Иоан Дамаскин, «Изображението е напомняне. То е същото, както книгата за онези, които могат да четат и пишат. За същото служи и изображението за неграмотните. Както словото служи за слуха, така и изображение за зрението».

Преподобни Теодор Студит подчертава, че « подчертаното посредством хартия и мастило в Евангелието е изобразено на иконата посредством различни бои или друг материал».

Едно от определенията на Седмия Вселенски Събор (787 г.) гласи: «Каквото известява словото чрез слуха, същото показва живописта мълчейки, но срез изображението».

БЕСОВЕТЕ подстрекават протестантски мерзавци да съблазняват православните за иконите, цитирайки им Стария Завет. В същото това време бесовете помрачават умовете на обсебените протестанти, лишавайки ги от логика да не си изяснят за самите себе си защо произнасят и изписват името на Бога и на Иисус Христос, когато старозаветните израилтяни не смеели дори да го изпишат?! Не е ли това бесовска работа?

Прочее, иконите играят катехизаторскаска роля в православните храмове и както беше казано, те са същото свидетелство като писаното Евангелие. Иконата не е евангелска илюстация. Тя е само свидетелство за евангелските събития. Иконата явява на народа невидимия Бог и свидетелства за Него, за Когото св. Иоан Богослов казва:«никой никога не е видял» (Иоан 1:18.). Бог бил явен на човечеството в Лицето на Богочовека Иисус Христос.

ИКОНАТА е око в духовния свят. Притежанието й с нужното благоговейно чувство е съприкосновение с преобразения райски свят. Съзерцанието на иконописния образ би трябвало да ни обогати духовно. Ето защо е от значение каква иконографска творба ще имаме пред себе си - според установените църковни правила или според пошлостта на съвременния пазар с религиозни елементи, затъващ в духовното невежество или осакатяващ полета на духа.





Уважаеми православни,

Наш свещен дълг би трябвало да бъде да има молитвен кът с икона във всеки православен дом. От този домашен иконостас трябва да започне възраждането на вярата ни. Струва ми се, че дълг на пастирската съвест трябва да е непрекъснатата препоръка за домашен иконостас във всеки православен български дом! Имайки предвид значението на иконата, не е безразлично каква икона освещаваме и окачваме у дома си.

Ако започнем с иконата и домашната молитва поне преди и след хранене, после, поне с по един молитвен израз вечер и сутрин – Православна България ще възкръсне за душеспасителен живот и духовна просвета!





.
Последна промяна от prokimen на ср апр 30, 2008 12:44 am, променено общо 3 пъти.
sandi
Потребител
Мнения: 1174
Регистриран на: вт мар 06, 2007 6:31 pm

Мнениеот sandi » вт апр 29, 2008 5:31 pm

.


... Според църковното предание първата икона е била неръкотворният образ на Спасителя, в чието създаване не са участвали човешки ръце. Това се случило по време на земния живот на Исус Христос. Управителят на град Едеса княз Авгар бил тежко болен. Чул за безбройните чудеса и изцеления, които правел Христос, Авгар изпратил живописец, за да нарисува Спасителя. Но лицето на Господа така сияело, че живописецът не можал да го нарисува. Тогава Христос измил лицето си и го избърсал с платно, на което се отпечатал Неговият Божествен лик, и изпратил платното на княза. Щом получил Христовия образ, Авгар се изцелил от болестта си.
Първите икони на Божията майка били нарисувани още когато тя била жива от евангелист Лука. Според църковното предание, като видяла своя образ, пресветата Богородица казала: "Благодатта на родения от мен и моята милост ще бъдат с тези икони."
...



abc
Потребител
Мнения: 670
Регистриран на: пон фев 18, 2008 1:46 am

Мнениеот abc » вт апр 29, 2008 9:50 pm

Красимира_ру
Потребител
Мнения: 44
Регистриран на: пет апр 25, 2008 1:28 pm

Мнениеот Красимира_ру » вт апр 29, 2008 10:53 pm

hiphopsusel
Потребител
Мнения: 1053
Регистриран на: чет фев 08, 2007 12:45 am

Мнениеот hiphopsusel » съб май 03, 2008 4:19 pm

abc
Потребител
Мнения: 670
Регистриран на: пон фев 18, 2008 1:46 am

Мнениеот abc » съб май 03, 2008 7:37 pm

Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » нед май 04, 2008 10:44 am

Хип хоп - не знам
АБЦ - за какво трябва той да ти прощава :lol: ?

Върни се в “православно изкуство и символика”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост