клиросно пеене
Re: клиросно пеене
Много жалко е, че стигате до такива ужасяващи квалификации и директни обиди Прокимен. Тъй като ме цитирате грешно мислех да понапиша нещо повече, но видях, че хубавата дискусия се е превърнала в махленска караница. Жалко е, че въцърковените хора в България са една шепа и всеки с всеки е скаран по някакъв повод. Аз нито съм семинарист, нито съм постриган за клисар или четец, но мога да Ви кажа, че това не е възпитателно за тези, които тепърва искат да навлизат в тази материя. Нека Господ и Пресвета Богородица помогнат за вразумлението ни!
Re: клиросно пеене
В началото си мислех, че това е едно позьорство, а то стана, че някой изпаднаха в свещен гняв. Чудя се с тази енергия, как сте останали без средства за препитание. Опитвате се да сте ловък и да подхвърляте темата на идеологически настройки. Изобщо пълен цирк. Бъдете жив и здрав.
Re: клиросно пеене
"Алергичен съм към неграмотността и невежеството на някои претенциозни църковници. Затова и подчертах, че не е срамно човек да не знае нещо, но е позорно да налага невежеството си като модерно благовестие."
Предлагам Ви следният цитат написан преди 120 години от един Православен българин, с една единствена надежда - да Ви подействува като алергозан срещу Вашата алергичност. "Срамота е, действително, преподавателите в тези духовни училища по западното, чуждо за нас, пение да притежават висше образование и да са специално подготвени по предмета си, а онези по Въсточ. църк. пение, което е домашно, да са прости псалтове. Туй е докачливо даже и за самите семинаристи". Пророчески думи?
По изказването Ви личи, че не сте чели какво е писано преди и с разсъждението си само потвърждавате изказаната констатация, че видимо и чуваемо, службата от Рим, Милано, Париж, Виена, Москва, Киев, София, Варна и др., си приличат и са подчинени на един и същи универсализъм. Благодаря Ви, че потвърдихте горните думи.
По изказването Ви за бденията в Света Гора си личи, че Вие сте един новодошъл християнин, който я има, я няма 100-200 години в Балканското ни православие. Опитахте се нещо да иронизирате, дано да греша, че хората подмокрят храма от бденията. Дано да греша. Ако сте се опитали да иронизирате тези богослужби, това директно ви издава, че сте пълен чужденец е се нуждаете от богослужебно ограмотяване. По своята динамика, бдението е един изключителен празника, който продължава през цялата нощ, до късна сутрин и продължава с Панагир, на който се весели и тържествува целия народ. Завършва след обед на деветия час, когато се прочита и отслужва Деветия час и се пеят благодарствени молитви. Това правило е произлязло от енорията, но се е запазило в по-малките и компактни енории и в някои манастири.
Вложихте ми в устата някаква почит към "митоманите" иподякони. Това са жалостни изводи, понеже аз споменах за практиката в Духовните училища. Но, и Вашето обяснение е едно теоритико-историческо съобщение, понеже този поглед към иподяконството е поглед в миналото.
Камен, струва ми се, добре Ви обясни за сегашното състояние на нещата между хористи и псалтове. Ще допълня, че проблем между тях заради Бога, не бива да има.
Источното пеене никога не е било гръко, филско, манско и тем подобни. Сигурно не сте прочели достатъчно задълбочено по-горе, че протестираме срещу такива ненормални изводи. ИСТОЧНОТО ПЕЕНЕ Е АНТИФОННО И СЕ ПЕЕ ОТ ЦЪРКВАТА. Това със псалтовете е обичай, започнал да се появява, когато е бил нарушен енорийския богеслужебен живот. Той е подлежал на преработка, но не стигна време. Нашият, Православен балкански обичай е да пеят много хора, както мъже така и жени. Ще Ви спомена, че разликата между мъжа и жената при нас Балканските православни е нищожна, докато в Римската традиция, а също и Руската, е огромна. При Римската и Руската традиции, жената пее на октава, а при нас на тетрахорд, четири тона разлика и това може да стане само в источното пеене, което е запазено в Македония и Тракия. Може много да се пише, но ми се струва, че няма нужда. Щом като заглавието е клиросно пеене, ще става въпрос за това, а другите теми ще ги разглеждаме там, където им е мястото.
Хубаво е, че сте разговаряли с дедо Антоний. Мисля, че Вие не го познавате така, както го познават християните в Драма, Кавала, Тасос. Ако ви чуят как говорите за продължителните молитви, за бденията и панагирите, по-старите християни, които още не са забравили бденията с дедо Антоний, ще Ви помислят за "враг на Истината". По-кратко. Лека и спасително седмица. Покрова на Всесветата да бъде над всички ни.
Предлагам Ви следният цитат написан преди 120 години от един Православен българин, с една единствена надежда - да Ви подействува като алергозан срещу Вашата алергичност. "Срамота е, действително, преподавателите в тези духовни училища по западното, чуждо за нас, пение да притежават висше образование и да са специално подготвени по предмета си, а онези по Въсточ. църк. пение, което е домашно, да са прости псалтове. Туй е докачливо даже и за самите семинаристи". Пророчески думи?
По изказването Ви личи, че не сте чели какво е писано преди и с разсъждението си само потвърждавате изказаната констатация, че видимо и чуваемо, службата от Рим, Милано, Париж, Виена, Москва, Киев, София, Варна и др., си приличат и са подчинени на един и същи универсализъм. Благодаря Ви, че потвърдихте горните думи.
По изказването Ви за бденията в Света Гора си личи, че Вие сте един новодошъл християнин, който я има, я няма 100-200 години в Балканското ни православие. Опитахте се нещо да иронизирате, дано да греша, че хората подмокрят храма от бденията. Дано да греша. Ако сте се опитали да иронизирате тези богослужби, това директно ви издава, че сте пълен чужденец е се нуждаете от богослужебно ограмотяване. По своята динамика, бдението е един изключителен празника, който продължава през цялата нощ, до късна сутрин и продължава с Панагир, на който се весели и тържествува целия народ. Завършва след обед на деветия час, когато се прочита и отслужва Деветия час и се пеят благодарствени молитви. Това правило е произлязло от енорията, но се е запазило в по-малките и компактни енории и в някои манастири.
Вложихте ми в устата някаква почит към "митоманите" иподякони. Това са жалостни изводи, понеже аз споменах за практиката в Духовните училища. Но, и Вашето обяснение е едно теоритико-историческо съобщение, понеже този поглед към иподяконството е поглед в миналото.
Камен, струва ми се, добре Ви обясни за сегашното състояние на нещата между хористи и псалтове. Ще допълня, че проблем между тях заради Бога, не бива да има.
Источното пеене никога не е било гръко, филско, манско и тем подобни. Сигурно не сте прочели достатъчно задълбочено по-горе, че протестираме срещу такива ненормални изводи. ИСТОЧНОТО ПЕЕНЕ Е АНТИФОННО И СЕ ПЕЕ ОТ ЦЪРКВАТА. Това със псалтовете е обичай, започнал да се появява, когато е бил нарушен енорийския богеслужебен живот. Той е подлежал на преработка, но не стигна време. Нашият, Православен балкански обичай е да пеят много хора, както мъже така и жени. Ще Ви спомена, че разликата между мъжа и жената при нас Балканските православни е нищожна, докато в Римската традиция, а също и Руската, е огромна. При Римската и Руската традиции, жената пее на октава, а при нас на тетрахорд, четири тона разлика и това може да стане само в источното пеене, което е запазено в Македония и Тракия. Може много да се пише, но ми се струва, че няма нужда. Щом като заглавието е клиросно пеене, ще става въпрос за това, а другите теми ще ги разглеждаме там, където им е мястото.
Хубаво е, че сте разговаряли с дедо Антоний. Мисля, че Вие не го познавате така, както го познават християните в Драма, Кавала, Тасос. Ако ви чуят как говорите за продължителните молитви, за бденията и панагирите, по-старите християни, които още не са забравили бденията с дедо Антоний, ще Ви помислят за "враг на Истината". По-кратко. Лека и спасително седмица. Покрова на Всесветата да бъде над всички ни.
-
- Потребител
- Мнения: 132
- Регистриран на: нед дек 07, 2008 6:17 am
Re: клиросно пеене
Честит празник, братя и сестри, църковни певци, хористи и и диригенти, скъпи преподаватели по източно и църковно пеене! Честит празник на народните и оперните певци!
Когато пуснах темата за клиросното пеене, идеята ми беше взаимно да си помагаме!
С братска Любов в Христа!
За да можем да славим Бога всеки на своя църковен клир, а когато се съберем в храм или монастир заедно да славим Бога в богослуженията, Ангелите и богомолците да се радват духовно!
От постингите, които прочетох, ми стана болно на душата!
Нека да се помирим и да си спомним вчерашното Евангелско четиво!
http://www.pravmladeji.org/node/1690
Когато пуснах темата за клиросното пеене, идеята ми беше взаимно да си помагаме!
С братска Любов в Христа!
За да можем да славим Бога всеки на своя църковен клир, а когато се съберем в храм или монастир заедно да славим Бога в богослуженията, Ангелите и богомолците да се радват духовно!
От постингите, които прочетох, ми стана болно на душата!
Нека да се помирим и да си спомним вчерашното Евангелско четиво!
http://www.pravmladeji.org/node/1690
Re: клиросно пеене
Честит празник на всички клиросни певци. Има една Троична Слава на Полиелея "На Реках Вавилонских", гл.3, накрая на те-ри-ре-ма, завършва с молитвеното прошение, "Помилуй нас поющих Тя". На друго място не съм видел певците да отправят прошение към Бога за себе си. Много хубав Полиелей . Великолепно песнопение. По такива красоти откриваш, че Раят започва от земята. На многая лета. Прокимен, и на теб честит празник. Простено - прости!
Re: клиросно пеене
Нека Покровът на Пресвета Богородица закриля всички ни и ни помага да възхваляме Бога, който както може. А тези, които сме по-често или по-рядко на клира, Пресвета Богородица да помага да ставаме все по-добри, когато пеем, за да славим Бога и нека ни предпазва от прелест.
Re: клиросно пеене
Току що прочетох писанието на Прокимен и му благодаря за изчерпателната и прочуствена беседа. Искам да поясна в частта за Источното пеене и женския глас. В момента почти всички музикоучители са със западна настройка на представите си за Источното пеене. Тези представи се разпространяват от атинската школа, която разби до основи Источното пеене и сега парадира с некакакъв вой на вуци. Атинското пеене е възприело западната представа за мъжкия и женския глас и отвори една бездна в Църквата между членовете и мъже и жени. Западната музикална култура поставя женския глас на октава от мъжкия и затова жените, които пеят Источно пеене ни се струва, че крещят. И за да не се издадат, ако има повече жени, ги карат да пеят по-тихо, без отворено гърло и по този начин излиза едно тананикане. Образец за такова пеене е хорът към Неврокопската митрополия воден от прочутият музикоучител Йоан Папахронис. Той не познава Македоно-Тракийската традиция в Источното пеене. Женският глас е много красив и хубав за Источно пеене, но требва да бъде поставен там, където го е поставил Господ. На тетрахорд, не на октава. Правилно поставено, Источното пеене изравнява родовете и възрастите. Всички могат да го пеят. Но се изисква да се знае древното Предание. Спомням си, че нещо такова преди 15 години беха направили в Сандански, но какво стана, не знам.
п.п. Нема Византийско пеене, понеже такава държава никога не е съществувала.
п.п. Нема Византийско пеене, понеже такава държава никога не е съществувала.
Re: клиросно пеене
Брат Тимотей, преди време бях срещал повдигнат въпрос, но ще си позволя отново да го повдигна. Възможно ли е да се закупят някакви дискове с учебна цел по източно-църковно пение. Не го отъждествявам с "клиросно" защото клиросното пение предполага известна грамотнист в типикона.
Re: клиросно пеене
Прокимен, в България нищо не може да се направи за да се предлага на училищния пазар. Това, което питаш не е в приоритетите на БПЦ. Некой е намотал на шията на Църквата пеене от западен тип - Еленско, Троянско и др., в Семинарията се ползва Атинско, но когато стане дума за старото църковно пеене, с Источните тонове, тогава всички се нахвърлят за да го спрат или още по-точно да го убият наново. Источните тонове и мелодии нема нищо общо със
вълчето виене на Атина. Навсекъде се преподава западно пеене, а певците ги учат да "тананикат". Да не говорим за Србския мокранец. Изобщо Прокимен, Бог да ти даде възможност да се молиш на едно бдение за да чуеш свети Йоан Кукузел, Иоан Век, Клада, Корони, Хрисафите, Берекета, Зографци, Рилските и др.. Скоро чух за едно Славословие писано от някой си Хрисополит - сигурно е човек от Златоград! Този град дали е от пределите на България? Изобщо голема война срещу древния статус на православния християнин в България. Такива поражения и хиляда години Османско робство не можеха да ни нанесат, каквито ни нанесоха в последните десетки години.
вълчето виене на Атина. Навсекъде се преподава западно пеене, а певците ги учат да "тананикат". Да не говорим за Србския мокранец. Изобщо Прокимен, Бог да ти даде възможност да се молиш на едно бдение за да чуеш свети Йоан Кукузел, Иоан Век, Клада, Корони, Хрисафите, Берекета, Зографци, Рилските и др.. Скоро чух за едно Славословие писано от някой си Хрисополит - сигурно е човек от Златоград! Този град дали е от пределите на България? Изобщо голема война срещу древния статус на православния християнин в България. Такива поражения и хиляда години Османско робство не можеха да ни нанесат, каквито ни нанесоха в последните десетки години.
-
- Потребител
- Мнения: 132
- Регистриран на: нед дек 07, 2008 6:17 am
Re: клиросно пеене
по телефона ми се обади от Виена Радка Тончева и ми каза, че от сайта на йеродякон Юстин Зографски всеки може да си свали нейния запис на глас първи от Обширния възкресник http://www.ierodiakonjustin.info/index. ... Itemid=107
Радка сега записва пети глас и той също ще бъде качен тук. И така ще бъдат записани и качени всички гласове. Свалянето е напълно безплатно, всичко е за слава Божия.
Радка сега записва пети глас и той също ще бъде качен тук. И така ще бъдат записани и качени всички гласове. Свалянето е напълно безплатно, всичко е за слава Божия.
Върни се в “православно изкуство и символика”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта