Произход и същност на злото според християнството и исляма

теми, свързани с исляма
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Иконоборството в исляма

Мнениеот Aurelia Felix » вт апр 02, 2013 8:49 pm

Ahmed
Потребител
Мнения: 423
Регистриран на: ср фев 29, 2012 10:38 pm

Re: Иконоборството в исляма

Мнениеот Ahmed » ср апр 03, 2013 4:28 pm

Здравей, Аурелия!
По отношение на размислите за доброто, няма какво принципно, да кажа, като забележка от изказването, което си дала. За лошото обаче, наистина трябва, да се направят пояснения, на база условното разделение, което направих в последния си коментар към теб.
До колкото можах да схвана, лошото се представя, задължително, като развала, с което не мога безрезервно, да се съглася, защото, както вече споменах, лошото може да излезе от самия човек, но и може да е част от условията, в които Бог ни поставя, за да ни изпита и да види как реагираме, дали ще потърсим подкрепа от него, дали ще възприемем достойно ситуацията и ще се съобразим с повеленото ни или ще прибегнем към нередното, и всичко това с една едничка цел, Бог да ни тества/глад, суша, наводнения, земетресения, недоимък/. Бог обаче ни изпитва и с доброто, дали сме му благодарни за благата, как. Богатия с пари, дали ще дарява на бедните и за какво ще харчи имотите си, богатия с знание, за добро лище го използува или за лошо и за да се перчи пред останалите и т.н . Иначе Бог, не би имал върху, какво да ни оцени. Така е и в живота, за да влезеш в университета който желаеш, трябва да положиш усилия, въпреки трудностите и да се докажеш, че си достоен за там.
Както ти самата, за да разбереш един човек дали истински държи на теб е нужно, да го изпиташ и в трудна ситуация и да видиш дали, ще ти остане верен, така и е с нас по отношение на Създателя ни. Когато всичко е ОК всеки може да се прави на какъвто си иска, но когато трябва да лишиш някого от спокойствието му, било то - финсово, семейно, психологическо, емоционално и т.н. се вижда, кой колко струва. И в това се изразява обяснението за наличието на лошо или развала в света, а не преди всичко изтезание или проклятие. В такъв смисъл лошото е част от реалността и наличието му е част от нашия изпит.
За вътрешния свят, както ти поясних, че избора за добро или за лошо е в ръцете на душите ни и онова, което следваме. Бог е заложил способността ни и за едното и за другото, но ние избираме към кое, да се насочим. Образно казано - за душата ситуацията е като на "шведска маса", на която има всичко, но избора е наш и за него ше бъдем съдени. Лошото в крайна сметка е част и от мъдростта на Бог, пред която ние сме нищожни.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Иконоборството в исляма

Мнениеот Aurelia Felix » чет апр 11, 2013 1:53 pm

Йоан
Потребител
Мнения: 914
Регистриран на: вт апр 20, 2010 4:19 pm

Re: Иконоборството в исляма

Мнениеот Йоан » чет апр 11, 2013 6:45 pm

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот Aurelia Felix » чет апр 11, 2013 8:20 pm

Здравейте Йоан,

Благодаря, че се включихте в темата! Безспорно е, че Бог е непроменим и съвършен, бих добавила и абсолютно благ. Ще ми се да чуя дали мнението на Ахмед съвпада с нашето по тази точка.

Безспорно е също, че Бог в Стария и Новия завет е Един и Същ, правилно сте отбелязал невежеството на някои в миналото, а и днес, които разделят Бога по такъв начин. Това разделяне е корен на дуализма, известен в някои ереси като богомилството, например.

Не мога да разбера добре обаче за какви "договорни" отношения точно говорите? Ако е това, което си мисля, разбирането на заветите на Бога с хората като договори е чисто западно, по-скоро протестантско.

"Бог винаги е бил човеколюбив и в НЗ и в СЗ, и винаги е бил строг спрямо греха и злото и в НЗ и в СЗ. Това което е различно обаче че в СЗ Бог даде Мойсеевият закон, който беше различен от НОВИЯТ ЗАВЕТ. Ако вземем дори за пример убийството, то е съвсем различно в СЗ. В СЗ имаме заповедта не убивай, но целият акцент е върху това да не убиваш невинния, или да не проливаш невинна кръв. А на практика смъртното наказание чрез убийство е в сила, за всички виновни. "

Моисеевият закон по-скоро е предобраз на Новия Завет, сянка на истинското, както пише св. ап. Павел в посланието си към евреите.

Не мога да се съглася изцяло с Вас по отношение на това, че в Новия завет убийството било изцяло забранено. Ако беше така, тогава как да разбираме думите на св. ап. Павел в Рим.11:4?

"Огненото езеро" е метафоричен израз за огнената геена, вечния огън на Божието присъствие и слава (Бог е огън пояждащ, виж Евр. 12:29). За православното разбиране по въпроса, вижте тук:
То е наказание в смисъл, че нечестивите ще са пренебрегнали великото спасение, предложено им от Бога чрез Христа, няма да бъдат очистени от греховете си, а нищо нечисто не може да устои и да блаженства пред Божията светост и слава.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот ven4e » пет апр 12, 2013 9:01 am

Никога няма да се разбере разликата във възприемането на злото в християнството и исляма, ако не се вземе предвид отношението им към ангелския свят. Според християнството произходът на злото е в творението и се знае кога точно се е появило за първи път - когато Денница и много други ангели са се възгордели и разбунтували срещу Бог. Те са предприели война срещу Него, но са били победени, затова променили фронта и насочили усилията си към хората, като действително успели да ги въвлекат в грях и по този начин войната на злото срещу доброто, започната и поддържана от дявола, която ще продължи чак до деня на Съда, се пренесла в човешкия свят, т.е. една част от хората застава на страната на Бог, а друга - на Неговия противник. Според исляма пък Творецът е източникът на злото, защото демоните са сътворени зли и в него не съществува понятието паднал ангел (Лук. 10:18). По отношение на злото в света и на злото в човека между двете религии няма съществена разлика - първото се разбира като проява на Божията воля, а второто като резултат от нашия личен избор.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот Next » пет апр 12, 2013 9:26 am

Ahmed
Потребител
Мнения: 423
Регистриран на: ср фев 29, 2012 10:38 pm

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот Ahmed » нед апр 14, 2013 12:34 am

Здравейте всички и най-вече ти Аурелия. В момента ти си единствения човек, заради който продължавам да пиша тук, не че някой ще рони сълзи за мен, но с теб има реален диалог, а не дребнаво и глуповато заяждане.
Понеже виждам леко залитване на темата, от към първоприизхода на злото и обвързването му с това, как се възприемат разумните същества - демони, ангели и хора, от двете религии е нужно, да изясним първо този под въпрос, за да продължим напред.
Когато се обсъжда Божието творение, като цяло и присъствието на доброто и злото в него редно е, да изходим от самото начало т.е, да изведем на преден план, за какво е създаден човека и каква е целта от присъствието му на Земята.
Иисус отговаря на въпроса, „коя е най-голямата заповед” с отговора, че –
Матей 22/37. А Той му каза: "Да възлюбиш Господа, твоя Бог, с цялото си сърце, с цялата си душа и с всичкия си ум."
Според Иисус основната цел на земния живот е, човека със цялото си същество и действия, да работи за опознаването и служенето на Бога. Гледната точка на Исляма за смисъла на човешкото съществуване принципно е същата –Коран
51/56. Сътворих Аз джиновете и хората единствено за да Ми служат.
57. Не искам от тях препитание и не искам да Ме хранят.
58. Аллах! Той е Даващия препитанието, Владетеля на силата, Всемогъщия.
А Как се служи на Бог? – като го опознаеш, обикнеш и следваш повеленото за теб от него.
Това е за хората.
По отношение на демоните или джиновете, както е на арабски – според Исляма, те не са единствено лоши, както е споменато тук в темата. Те са Божии създания, като хората, притежават свободна воля, раждат се, хранят се, имат си вяра, умират и ще бъдат съдени, като нас на Съдния ден. Разликата е в това, от което сме направени –
55/14. Сътвори Той човека от звънка глина като грънчарско изделие.
15. И сътвори Той джиновете от пламъка на огъня
Из между тях има добри има и лоши, както е и с хората, има такива които са отдадени на Бог, има и такива, които служат и сътрудничат на дявола, затова и Бог ги третира подобно на хората –
55/31. Ще ви направим равносметка, о, два свята [на джинове и хора]!
72/1. Кажи [о, Мухаммад]: “Разкрито ми бе, че няколко джинове слушали и рекли: “Чухме удивителен Коран.
2. Насочва той към правия път. Затова повярвахме в него и никого не ще съдружим с нашия Господ.
По отношение на ангелите – Исляма ги определя, като създания сътворени от „светлина” и характерното за тях е, че са - без пол, без възраст/т.е времето не им влияе/, не се хранят, нямат поколения, нямат свободна воля. Бог ги е създал, за да прославят името и величието му, както и за да се грижат за определени дела, свързани с останалите същества. Те са, така създадени от Бог, че изпълняват безприкословно всяка негова заповед и му се подчиняват безусловно и не са в състояние, да извършват, какъвто и да било грях или неподчинение, затова и в този смисъл няма и не може да има „паднали ангели”. Тук по-скоро, би ставало въпрос за действия на някои от демоните, които са били на особенно високо ниво и статут из между общността си, подобно на Луцифер, който дори се подвизавал и проповядвал сред ангелите, но след възгордяването си при създаването на човека в лицето на Адам, Бог го проклина и го обявява за сатана/непокорник/, като дори не съжалява за греха си и не е поискал прошка от Господа. До подобен извод, мисля че стигнахме и в една друга тема с теб Аурелия, ако не бъркам.

Имайки предвид, че всички тези същества са Божии създания, то няма как те, да съдадат или измислят нещо, което Бог не е създал или не е допуснал, като възможност, за този свят, защото Той е създателя и владетеля на всичко, а ние със свободната си воля правим избора си, върху тази предложената ни реалност, в която сме поставени и част от нея са доброто и злото, което не е резултат, само на някаква развала, като следствие от нещо, а и предопределеност , в която съществуваме.
Щом имаме свободна воля, това значи, че имаме възможност, да правим избор от нещо налично, което съществува и в резултат на този избор, ще носим отговорността си. Накратко казано, Исляма не възприема, че създанията са създатели на злото, а че това е техния избор. Когато човек, застава на кръстопът, той има възможност, да поеме по един или друг път, и който от тях да поеме, това е неговия избор, а не негово създание.
Човек, дори когато се казва, че „твори” това или онова, всъщност не е творец в истинския смисъл на думата, а е само е изразител и събирач на отделни елементи от Божието творение. Както е с производството на един автомобил например, човека не е създател на атомите и електроните на веществата, от които е изграден, нито пък ги е подчинил те, да спазват законите за привличане и отблъскване, нито пък е създател на свойствата, на отделните химични елементи, от които са изработени материалите. В случая човека събира образно казано "две и две" с разума и знанието, което Бог му е дарил и стига до едно сборно призведение в резултат на дейността си, но не е творец в екзестенциалния смисъл на думата. Той просто се възползва от сътвореното. Така е и със злото, което съществува на този свят под една или друга форма. То не съществува разбира се, като материя, а като един от възможните начини на изразяване на човешката воля или пък може да е предопределение, в което човека попада, с цел - изпитание, наказание, поука, предупреждение и т.н. по Божията изрична воля.
Бог е бил и ще бъде винаги един и същи, без значение към, кои от поколенията хора се обръща и не се интересува от произхода им, както и времето, в което са живели, дали стар завет, дали нов и т.н. Божиите послания, принципно никога не са се различавали в основата си и отношенията на Бог към хората са били винаги на една основа и това е, силата на вярата и отдадеността им. А за подробностите от религиите и посланията му, Бог ще съди спрямо последното негово откровение, към хората изразяващо се в определени богослужения свързани с начини на молитви, пости, празници, културни особенности, общностни отношения и т.н.
Бог е Всемилостив и не би се отнесъл нехайно, към представителите, на която и да било религия, защото, както и в едната, така и на втората и в третата има всякакви хора и не би допуснал некоректно или несправедливо отношение, дори и с една душа. И на тази основа, не е редно да се казва и смята, че Бог се е отнасял принципно с различен подход към една или друга религиозна общност. Бог обича вярващите, а с неверниците и нечестивците, ще бъде суров, независимо, кой, кога и къде е живял.
ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот ven4e » нед апр 14, 2013 2:17 am

ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот ven4e » нед апр 14, 2013 9:46 am

П.С. Забравих да попитам Христос джинове ли е изгонвал от хората и възможно ли е добър джин да се всели в човека и накрая, възможно ли е Луцифер да направи нещо добро, след като има свободна воля (в християнството демоните никога не правят добро, защото свободната им воля е покварена от самите тях - те винаги искат злото, т.е. теоретично могат да правят добро, но на практика е невъзможно).
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот Aurelia Felix » нед апр 14, 2013 9:58 pm

Андрей
Потребител
Мнения: 197
Регистриран на: пет мар 26, 2010 12:57 am

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот Андрей » пон апр 15, 2013 6:14 pm

Аурелия, дискутирахме доста с Ахмед въпроса за злото. Боя се, че само на теб ти се струва, че сте на едно мнение с него. Мюсюлманите не вярват в повредата на човешката природа вследствие на грехопадението. Те твърдят, че всеки човек се ражда добър по природа. Представите им за свободата на волята и произхода на злото са доста объркани. Тъй като са фаталисти и привърженици на идеята за тотално предопределение, те неминуемо стигат до извода, че Бог е създателят на злото, както писа нееднократно и нашият приятел Ахмед.

Джиновете са приказни същества от арабската митология. Думата е арабизирана форма на латинското genius - дух, свръхестествено същество, каквито са например нимфите, самодивите, домашните духове и т.н. Какво точно представляват джиновете и как те, бидейки духове, се женят, размножават и умират, дори и Ахмед не би могъл да ти обясни, защото това са безкрайно объркани представи, заети от езичеството.

Коранът е пълен с неясноти и противоречия. За Луцифер (Иблис) е казано, че той като един от ангелите трябвало да се поклони на Адам, но отказал поради гордост, и така станал противник на човека и Бога. В същото време обаче се казва, че той е джин. Иди, че разбери всичко това :wtf:
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот Next » пон апр 15, 2013 7:51 pm

ven4e
Потребител
Мнения: 2975
Регистриран на: чет мар 27, 2008 8:13 pm

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот ven4e » вт апр 16, 2013 2:32 pm

Ahmed
Потребител
Мнения: 423
Регистриран на: ср фев 29, 2012 10:38 pm

Re: Произход и същност на злото според християнството и исля

Мнениеот Ahmed » вт апр 16, 2013 5:30 pm


Върни се в “ислям”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта