Неделята - трябва ли да я пазим свято?

въпроси за източниците на нашата вяра
Нова
Потребител
Мнения: 142
Регистриран на: вт ное 16, 2010 12:22 am

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Нова » нед дек 15, 2013 7:34 pm

Какви са тия разсъждения и обяснения? Вие просто ме изумихте! ::o За пръв път чувам такива думи.

Как така Божието слово ще е Йисус Христос? Вие ме убихте! Аз съм чела, че Йисус Христос е БОГ СЛОВО, което смятам, че нещо съвсем друго.

И как така да не е Библията Божието слово? Че аз стотици пъти съм чела и слушала в храма да наричат Библията точно така, като тук например: http://www.pravoslavieto.com/molitvoslo ... Biblia.htm

Изкарахте Библията някаква човешка измишльотина, само защото не е седнал само Бог с перото да пише, а защото чисто физически някой друг е писал! Все едно да кажете, че ако един писател си наеме секретарка, на която да диктува и тя да записва мислите му, то автор на написаното е секретарката, а не диктуващия! :??
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Кабрал » нед дек 15, 2013 8:56 pm

Няма Бог Слово, а Ипостас на Единния Бог. Това, че в молитва Библията се нарича Божие Слово не променя нищо, това е молитва, а не догмат и няма как да е "божие слово" изрично подчертаното от ап. Павел като негово поучение. В какъв смисъл Бог ще е казал нещо, за което апостолът изрично подчертава, че е негово лично мнение, а не Божа заповед? Как точно Светия Дух продиктува на евенгелистите случилите се събития в земния живот на Иисус Христос? Те реално ли са се случили или са "внушение" па макар и свише? Голяма част от Новия завет е преразказ на обективно случили се събития. Разпването е станало в действителност, а не е теофания от сънищата на Матей или Марко.
Не разбрах в коя част на поста съм изкарал Библията като човешка измишльотина? Напротив, винаги съм твърдял, че събитията описани в Новия завет са се случили обективно, а не са въображаеми пък били те и боговдъхновенни. Не разбрах и кое ви навежда на мисълта, че Бог е диктувал на евангелистите или апостолите? Още повече след като един от тях изрично е написал източниците на Евангелието си:

Понеже мнозина предприеха да съчинят разказ за напълно известните между нас събития, както ни ги предадоха ония, които от самото начало бяха очевидци и служители на словото, - то намерих за добре и аз, след като грижливо проучих всичко от начало, наред да ти опиша, достопочтени Теофиле, за да узнаеш твърдата основа на онова учение, на което си се учил. Лука 1:1-4

Както виждаме не се споменава нищо за диктовка от Бог, а за преразказ на "напълно известни събития" очевидци на които са станали мнозина. С риск да разочаровам и много православни трябва да отбележа, че не се говори нищо и за Светия Дух. Точно в това е силата на Християнството - всичко се е случило реално, което не може да се отрече по никакъв начин. Нещо повече, самите юдеи го потвърждават в езическите си книги.

Богооткровението е историческо събитие и не се влияе от отразяването му в евангелия или послания, както всеки исторически акт не се влияе от историите за него. Църква щеше да има и без Писанията, но без Църква Писанията нямаше да ги има. От друга страна без Писанията щеше да има Църква, но не се знаеше каква и затова не може да се твърди Църквата е под или над Писанията.
Нова
Потребител
Мнения: 142
Регистриран на: вт ное 16, 2010 12:22 am

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Нова » нед дек 15, 2013 10:18 pm

Така е- Бог-слово е ипостас на Единния Бог, така както и Бог- отец и Бог-Свети дух. Не съм казала друго. За сведение не съм го изсмукала от пръстите си това- Бог-слово. Пълно е из всякакви православни писания точно с тази формулировка, както и в този сайт, например тук: http://www.pravoslavie.bg/%D0%91%D0%B5% ... 1%8A%D1%82

И как така молитвата няма значение? Да не искате да кажете, че ние в молитвите си противоречим на истините? Вярно е, че в Библията има и много разказани истории, но има и много цитати на пророците. Те какво са? Кой говори чрез пророците?

А това Боговдъхновено на мен нищо не ми говори. Какво означава Боговдъхновено? Това, че този който е писал нещо си е мислил за Бог, вдъхновил се от мислите си и написал нещо. Къде е участието на Бог в цялата работа? Никъде! Какво общо има той с цялата работа в този случай?

Човек може да се вдъхнови от собствените си мисли за Бог и тогава как ще кажете, че чрез Библията ни говори Бог? Според мен- никак! Съвсем друго е, ако Бог чрез видения казва Божествените истини на пророците и те ни ги предават, след което се записват в Библията, за да стигнат до нас след векове. И тогава вече Библията става Божие слово, защото в нея е записано това, което Той е казал на нас, чрез пророците.

Иначе излиза, че критиците на нас- вярващите и Библията са прави- написаното в Библията е написано от човеци и като такова няма по-голяма стойност от всичко друго, написано от тях. Т.е. равно е на всичко друго написано от човеци и защо тогава да ръководим живота си от нея и във всичко да се ръководим от написаното там?
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Кабрал » нед дек 15, 2013 10:42 pm

Нова
Потребител
Мнения: 142
Регистриран на: вт ное 16, 2010 12:22 am

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Нова » нед дек 15, 2013 11:24 pm

Искам да Ви помоля да не си говорим така заядливо Наистина Ви моля, защото аз съм дошла тук да си изясня някои неща, които не са ми ясни, т.е. да търся помощ. Не бих искала между християни и то по време на пости да го обръщаме на спор, при това за нещо, които не само, че не съм твърдяла, а не съм и помисляла.

Така! Ако прочете по-внимателно какво пиша за Боговдъхновението, ще разберете, че Ви моля да ми поясните КАКВО ТОЧНО ВЛАГАТЕ В ДУМАТА "БОГОВДЪХНОВЕНИЕ". Защото "Боговдъхновен" може да означава и вдъхновен от собствените си мисли за Бог- ето така, стоя си, мисля си за това колко велик е Господ и прекрасно творението му и се вдъхновявам. Е, да но тогава цялата работа става изцяло човешко твърдение. Надявам се този път да съм по-ясна и да не Ви послужва този ми въпрос за спорове и нападки срещу мен.

"В Писанията нямаме сведения и Бог да ги е "диктувал" да да ги ползваме след векове. Точно обратното, Бог винаги казва на пророците какво да говорят на съвременниците."

Каква е разликата между "диктувал на пророците" и им е "казвал какво да говорят"? Аз не мога да я схвана. Бихте ли пояснили?

"Всъщност би ли обяснила как си представяш Библията да е по-важна от Църквата?"

Ами разбира се, че ще поясня как си го предстявам- Библията е Божие слово и Бог създава Църквата- първо е словото и след това Църквата. Просто хронологично едното предхожда другото и ако Църквата не е съгласно Божието слово, значи тя не е Божия Църква, а човешко творение. Така си го представям, а не като противопоставяне на едното на другото, нито пък съм казала някъде, че е едното е по-важно от другото.

Точно обратното- католическата църква твърди: "«Авторитетът на църквата е авторитет на самия Христос. Църквата е над Библията; И това прехвърляне на спазването на неделя вместо събота е доказателството за това. Отречете авторитета на църквата и няма да имате адекватно или логично обяснение или оправдание на замяната на събота с неделя в третата - при протестантите четвъртата - Божия заповед.»
(Католически запис, 1 септември, 1923г.)"

Което мен ме скандализира, защото излиза, че Бог е казал чрез 10-те си заповеди- светете съботата, а ние казваме- ние сме над тебе, Боже, и казваме неделя да се свети.

На мен това ми звучи СВЕТОТАТСТВЕНО!
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Кабрал » пон дек 16, 2013 10:31 am

Нова
Потребител
Мнения: 142
Регистриран на: вт ное 16, 2010 12:22 am

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Нова » пон дек 16, 2013 11:40 pm

"Аз не влагам нищо в думата "боговдъхновен", казва го апостол и му вярвам. Казва го не на селския събор, а в Новия завет, заради което и ти трябва да му вярваш. Вероятно тази дума описва начина на общуване между Бог и хората преди въплъщението и в някой изолирани случаи след това."

Ето това е най-ужасното в практиката на нашата Църква! Това отблъсква младите! Аз Ви питам КАКВО ТОЧНО ОЗНАЧАВА думата, а Вие ми отговарят кой и къде го бил казал.
Ама аз мога да чета. И сама мога да си го намеря къде го пише. Не разбирам какво точно означава. Явно и Вие не знаете и не Ви интересува. Моля, тогава да ми отговори някой, който знае и го интересува, ако желае разбира се! От такива отговори на свещеници, изобщо вече не искам нищо да ги питам. Това е отбиване на номер. Не е отговор по същество. Така отговаря, човек, на когото са му развалили спокойствието и са му досадили с нещо, което ни най-малко не го интересува. Ама аз щом съм тръгнала да питам това, значи и сама съм го намерила и прочела. Какво сега ми го повтаряте същото? НЕ РАЗБИРАМ КАКВО ОЗНАЧАВА!!! МЛАДИТЕ НЕ РАЗБИРАТ КАКВО ОЗНАЧАВАТ ТЕЗИ НЕЩА НАПИСАНИ В БИБЛИЯТА!!! КОЙ ЩЕ НИ ОБЯСНИ??? НИКОЙ! НИКОЙ НЕ ГО ИНТЕРЕСУВА!

И по-надолу същата работа- аз какво Ви говоря, Вие пак, като пуснат касетофон: "Тука има чисто фактологически грешки. Библията е сборник от определен брой книги разделени в Стария и Новия завет, наричани от православните Светото Писание и Писанието." То си е така, ама какво общо има с това, което съм казала преди това? Нищо!

От простичката истина, че Господ е казвал важни неща на хората чрез пророците и едно от най-важните са 10-те Божи заповеди и как така Църквата ще си позволява да променя една от тях, само и само да не отговорим по същество, до какви витиевати и нищо не значещи 10 тона приказки стигнахме.
Eleazar_Levi
Потребител
Мнения: 1478
Регистриран на: нед сеп 18, 2011 7:53 am

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Eleazar_Levi » пон дек 16, 2013 11:50 pm

Човека не е добре, не му обръщайте внимание Нова, ако искате отговори хора като Зограф, Прокимен, Тимотей, Смол акс, тези хора могат да ви бъдат от полза.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Кабрал » вт дек 17, 2013 10:35 am

Нова, ти можеш да четеш, но преди да започнеш трябва и да се смириш. Това означава поне теоретично да допуснеш, че макар да знаеш всичко и да си права за всичко, конкретно за това може да не е баш всичко. Ти си наумила нещо и търсиш някой който да ти каже каквото очакваш. Аз не съм сред тези.
Твърдиш, че трябва да вярваме безприкословно на Библията, а не й вярваш. Искаш определението дадено в самата нея за "боговдъхновенност" да се замени с "пряко Божие слово". За съжаление не го пише, ако го пишеше за цялата Библия щяхме да го приемем. Аз не виждам какво ще промени това, освен издигането на поредния идол, което пряват някой нови течения в евангелизма, които приемат Словото за Библията. Мисля, че съм писал тук за тази ерес и няма какво повече да ти кажа за това, а и не виждам смисъл.

Колкото за неделята, тя е наложена още в апостолско време и в Новия завет има достатъчно информация за това, вкл. и думи на Иисус Христос и това ни поставя пред дилемата кой е Бог - Словото или Библията? Като си отговориш може би ще разбереш и защо съботата вече не е денят за почивка.

В българският неделя идва от "не работя", в еврейският е "без деятелност" т.е. не само не работиш, а не правиш нищо. Това го пиша за да разбереш, че още в апостолските времена съботата не е спазвана от християните, както е писано. Иначе "неделя" на повечето езици не е "ден седми", а "ден първи" или "начало" на броенето на дните от сътворението. Самото име идва от "ден на Господа" от Апокалипсиса. Тук ако се напънеш пак може да научиш нещо от Писанията и защо "ден първи" от седмицата е "ден на Господа", напр. какво е станало "в начало" и Кой е бил "в начало"? Каква е връзката на тези две споменавания на "в начало" с двете основни начала на Църквата - Главата й и длъжността й да спасява чрез кръщение във вода и Дух Божий. Да те подсетя "В начало Бог сътвори.....", " В начало беше Словото....".

Такива неща с неделята!
Нова
Потребител
Мнения: 142
Регистриран на: вт ное 16, 2010 12:22 am

Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Нова » вт дек 17, 2013 11:15 am

Господин, Кабрал. Смирена съм. Съвсем смирена идвам при Вас и казвам- не разбирам, обянеснете ми! Къде видяхте да казвам, че знам, че и всичко? Напротив- казвам, че не разбирам и търся някакво обяснение. Но Вие просто не желаете да ми отговорите на простичкия въпрос:

КАТО КАЗВА САМ ГОСПОД В СВОИТЕ 10 ЗАПОВЕДИ ДА СВЕТИМ СЪБОТА, ЗАЩО НИЕ ХОРАТА СМЕ РЕШИЛИ, ЧЕ НЯМА ДА Я СВЕТИМ?

Това Ви моля да ми обясните. ЗАЩО? По каква причина и по каква логика това не се смята на бунт срещу Бога? Това Ви питам, а не кой кога е преместил деня, не кога е станало и още колко човеци са го правили.

Не разбирате ли, че аз искам да вярвам на Църквата, но искам точна причина защо това е станало. Вярвам първо на Господ. Ако Църквата не върви с него, значи има някаква грешка и нещо не е в ред.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Next » вт дек 17, 2013 1:10 pm

Нова
Потребител
Мнения: 142
Регистриран на: вт ное 16, 2010 12:22 am

Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Нова » вт дек 17, 2013 2:17 pm

Благодаря за отговора! Обаче възниква друг: След като Вие казвате, че Бог отец е дал едно, а Бог син друго и то е логично да е така, защото това не е единственото противоречие, какво тогава означават тези думи, които всъщност внасят цялото объркване:

"(17) Да не мислите, че аз дойдох да разруша Закона или пророците. Не дойдох да разруша, но да изпълня. (18) Защото истина ви казвам: Докле да премине Небето и земята, една реска или една точка от Закона няма да премине доде се всичко не сбъде."
Глава 5 от Евангелие на Матея

А иначе книгите на Отец Серафим ги имам и съм ги чела, но преди години и това просто явно съм го забравила. В момента препрочитам "Моята молитва".
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот small axe » вт дек 17, 2013 4:02 pm

Нова, какво те тревожи?
Ако смяташ, че трябва да освещаваш съботният ден, никой не те спира. Като вярващи от езичниците, които сме под новият договор/ завет, ние, гледаме какво учеха Господ Иисус и чрез неговият Дух- апостолите.
Какво казват те по тази тема? Почти нищо. Апостол Павел говори следното, което намирам за интересно и важно:
"Един различава ден от ден, а друг смята всички дни еднакви. Всеки да постъпва, според както е напълно уверен в ума си.
Който различава дните, различава ги за Господа; и който не различава дните, за Господа ги не различава. Който яде, за Господа яде, защото благодари на Бога; и който не яде, за Господа не яде, и благодари на Бога.
Защото никой от нас не живее за себе си и никой не умира за себе си,но живеем ли - за Господа живеем, умираме ли - за Господа умираме; следователно, живеем ли, или умираме - Господни сме "

Върши добро и слави Бога в съботният ден, а и във всеки ден, Господ вършеше добро, дори и в съботните дни, и каза, че съботата е за човека, а не човек за съботата.Но, както апостолът казва:
Всеки да постъпва, според както е напълно уверен в ума си.
Нова
Потребител
Мнения: 142
Регистриран на: вт ное 16, 2010 12:22 am

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Нова » вт дек 17, 2013 7:20 pm

Благодаря, Смол! Наистина съм мислила за това освещаване над дните по този начин и аз- да освещавам съботния ден, не може да означава да се държа, както ми падне през останалите.

Значи, доколкото мога ще се въздържам от изпълнението на ежедневни задължения и ще гледам да отделям време за повече четене на православна литература в съботите, а неделя е денят на Възкресението и е празник. Пък дано Господ не ме осъди за неподчинение на заповедите му, а погледне милостиво на малоумието ми! :roll:
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Неделята - трябва ли да я пазим свято?

Мнениеот Кабрал » вт дек 17, 2013 8:04 pm


Върни се в “писание и предание”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта