Злият дух от Господа

въпроси за източниците на нашата вяра
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот Aurelia Felix » пет окт 10, 2014 12:25 pm

Психоанализата на Фройд е едно, а психиатрията - съвсем друго.

Естествено е преди близо 3000 години хората да са нямали днешните знания за устройството и естеството на човека и да са си обяснявали всичко с богове и духове. Но при днешната напреднала наука да наричаш една проста психична болест като състоянието на Саул "зъл дух" е смешно. С това не отричам съществуването на дявола и неговите зли духове, но да се обвинява за всичко неговото действие и да му се приписва някакво всесилие е .... просто нямам думи. А да се изкарва Господ съучастник в подобни дела - същата работа.
Извадете си главите от средновековните пясъци бе хора. Поразително е, че има образовани хора в 21 век, които наричат например тестостерона "блуден дявол" и още много подобни смехории. :)
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот small axe » пет окт 10, 2014 1:14 pm

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот Aurelia Felix » пет окт 10, 2014 2:00 pm

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот small axe » пет окт 10, 2014 3:17 pm

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот Aurelia Felix » пет окт 10, 2014 3:32 pm

Да, може и да убива в ума си и да краде в ума си и да преяжда или пиянства в ума си и тнт.
Грехът по принцип се заражда в ума, а се изпълнява от тялото или не се изпълнява. Но едно е желание за секс, друго е блудстване на ум - трябва да има и обект в ума за целта и представа за действието и наслада от него и т.н. Също и едно е естественото желание за хранене, а съвсем друго чревоугодничеството, естественото желание за пиене и пиянството и т.н.

Ти по-добре ми кажи тия духове толкова ли са калпави, че едни хапчета ги зануляват за леглото? :)
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот small axe » пет окт 10, 2014 4:03 pm

Че тия хапчета не лекуват. Те са просто опиати. Нищо повече. Аз например имах една съученичка, която дишаше бронз. И докато бях в казармата тя и станало нещо. Роднините и казвах че изведнъж се сгърчила и на легло с пяна и тн. Излязох аз от казармата и отивам да я видя. Дя станала една слаба , на легло и ходи насам натам , но като и прищрака и се свива гърчи се абе страхотия. Докторите казали след ДЪЛГО Умуване- Синдром някакъв непознат.. Дали и хапове, и като ги пие като парцал и кротува, но пак не е оправена, като мине действието и пак същата история. Веднъж седим в кухнята с нея и тя стана, както седеше и почна да ми говори с един дебел като мъжки глас. Аз се приближих и до ухото я питам какво става има ли нещо в нея. И тя пак с нейният си глас вече ми вика- Дявола.. Това мога да споделя. После пак я гърчи, пени се и накрая спря да яде сама и почина. Никакви хапове не и помогнаха, просто я приспиваха. Това са тия опиати за шизофрениците ,приспиват тялото и нещото в тях не може да се проявява, и сетне като мине действието и пак така. Това съм видял , това и мога да напиша. Писанието ясно говори за обладани от демони, духове и какво става с тях. Днешната наука тн. не вярва в духовен свят и затова тръгва в друга посока на чистата биохимия и физични процеси, тоест те наблюдават следствието и го мислят за причина, а то не е такава.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот Aurelia Felix » пет окт 10, 2014 4:14 pm

Ако е поставена правилна диагноза и е назначено адекватно лечение, то дори един шизофреник може да води нормален живот. Но почти винаги терапията е до живот. При спиране на лекарствата болестта се проявява отново.

Психичните заболявания не правят сами по себе си човека зъл (да не се бърка с личностните разстройства!), а по-скоро действат като алкохол - един вид зануляват тези центрове в мозъка, отговорни за самоконтрола. И тогава човек се проявява такъв какъвто е - в повечето случаи зъл. Това го научих от чат с психиатър с дългогодишен стаж.

На базата на всичко, което знам, моето обяснение е следното: при психично заболяване, както и при пиянство, понеже човек не може да се самоконтролира, той става лесен проводник за действие на злите духове, тъй като неговата воля е зла. Добрият човек като се напие е весел или спи като праведник :) Също така при психично болни, но с добро сърце хора, няма зли проявления към себе си или околните (или на зли духове).
Така че доколкото има действие на зъл дух чрез даден психичноболен човек, това е поради неговата зла воля и зъл характер (може би един от начините за различаване на действително проявление на зъл дух е именно говоренето от болния с глас, характерен за противния пол, или проява на нетипична физическа сила). Но дяволът няма нужда само от психично болни, за да действа, той си действа и чрез психопатите (болните личности), които се водят психично здрави.
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот small axe » пет окт 10, 2014 5:08 pm

В този ред на мисли, изглежда че Саул е бил наистина под власт на някакъв зъл дух, както и си пише и е лудеел из къщата си. Нито е ясно с каква физическа сила, нито е писано какви ги е дрънкал, но пише че е дошъл върху него зъл дух от Господа.
За другите психични и тн. болести не мога нищо да кажа, понеже аз днешните психиятри, психолози и въобще медицина / на база хапове и синтетика/ не вярвам хич.
Колкото до шизофренията няма излекуван от такова нещо. Неясна е тази болест на медицината.
Ако Саул си беше шизофреник по принцип, тоест според днешните мнения на медиците за тия болести, или пък някакъв с биполярно разтройство и тн неща дето не са ми ясни дали са така или не са, то Господ нямаше да го избере него да бъде цар над Израел. Не мисля че Господ е помазал за цар човек с психични заболявания. По скоро, сетне поради непокорство на Бога и следване на гордост, жажда за власт и тн. бива наказан , като е подхвърлен / по православному :wink: / на зли духове..

Абе що не вземеш да прочетеш по тая тема някаква там православна книжнина, да си свериш часовника, нали поне на такива текстове от някой по древни вярващи се доверявате в православието. Сигурно все някой е говорил за злите духове и техните проявления в човека , който не е с Господа.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот Aurelia Felix » пет окт 10, 2014 5:26 pm

Добре е да четеш по-внимателно какво ти пише събеседника ти. Горе ясно писах, че е вероятно Саул да се е побъркал поради съприкосновението със светостта на миропомазването със собствената му лошотия. Но е възможно и да е бил с такава лоша наследственост, заради която после да се е отключила болестта. А защо Бог го е избрал можем само да гадаем, тъй като не сме способни да проумеем Божия промисъл напълно. Но св. Павел пише, че има съдове на Божия гняв, така че варианти много.

Интересното за мен е как да се разбира кога действа зъл дух чрез психично болния и кога не. Едва ли съвременната наука може да отговори напълно на този въпрос. Според някои лекари свръх-силата на лудите на моменти е естествена (свръх-синтез на определени хормони в мозъка, това е логично, защото и нормален човек в състояние на силен гняв например може да придобие нетипична иначе за него физическа сила), според други е проява на зли духове. Между другото ето нещо интересно, на което попаднах по темата, писано от лекар или мед.сестра:

"Има състояния, които много повече наподобяват обсебване - например човек, изпаднал в алкохолен делир, наркозависим в абстиненция или най-доближаващото се състояние - остра психотична криза при някои психични заболявания.
И при трите състояния човекът изглежда обладан буквално от нечовешки сили /косите ти да настръхнат направо/ и прави неща, които в нормално състояние не би могъл никога да направи - например виждала съм болен, изпаднал в алкохолен делир, който се разходаше спокойно из болничния коридор с желязната рамка на леглото на гърба си - бяхме му вързали ръцете за рамката на леглото, щото буйстваше и си играеше с една кислородна бутилка, друг такъв веднъж ме хвана за главата с две ръце странично откъм слепоочията и ме повдигна като перце около 20 санти от земята, трети в абстиненция скочи от 3-я етаж на клиниката и му нямаше нищо, дори драскотина, една учителка по математика, която иначе беше трудно подвижна заради заболяването си, като изпадна в психична криза се справи набързо физически с огромни лекари колеги, които опитваха да й направят нещо успокоително, крещеше из коридора: "Вие не знаете коя съм, само аз зная истината, ама няма да ви я кажа.", подреди набързо всички колеги и сестрите, като ги наричаше некадърници и курви и никой не смееше да я доближи, най-интересното в тоя случай беше, че мен като ме видя, сама ме повика с ръка: "Искаш ли да ти кажа истината? Само на теб ще я кажа: Аз съм бог и мога да правя каквото си поискам. Искаш ли и ти да станеш бог?", а през това време лицето й сякаш не беше нейното, силно разкривено в грозно ухилена гримаса и жестоки искри в очите.
В такива случаи винаги си спомням онези думи на Христос от библията: Тоя род..., защото наистистина нещо не от човешкия род превръща човека в из-род."
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот Next » пет окт 10, 2014 6:16 pm

1. Спорите за неща, които перфектно са описани в тази книга: (ако не си падате по извънземни, прескочете първата глава).
2. Спорите за неща, които във всяко по-разширено вероучение е написано като верен отговор. Св. Църква го знае и той може да бъде намерен на доста места.
3. Според този, който започна нишката или искаше да изхваща конкретен човек в незнание, или да ни гледа сеира вкупом. Защото едва ли не знае верния отговор.... А не го казва. Въпроса е подхлъзващ: "Кой как интерпретира?" Т.е. мъдрувайте плътски. Не е лесна материя човек да я умува. А да не сбърка - има достатъчно светоотческа литература.
4. Съвременния човек, потопен в "този луд, луд свят" вече "губи фокус" върху събитията на тема психо (психо идва от гръцкото психи).

П.п. Психи - до колкото помня означава душа.
Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот Aurelia Felix » пет окт 10, 2014 7:19 pm

Моите уважения Некст, но темата е твърде сложна, за да бъде перфектно описана - имам предвид да бъде отговорено изцяло на нея където и да е.
Иначе ще видя блога, няма проблем :)

Между другото понеже Брадвата ме посъветва да чета православни мнения по въпроса, това и направих. И не съм изненадана, че напълно съвпада с моето мнение:

Психическата болест и обладаността от бесовете

"Моята сестра е с диагноза "тежка депресия". Тя взема лекарство (мисля че литий) и се чувствува много по-добре... Казаха ми (един свещеник)... че душевните болести се причиняват от бесовете и че психолозите и психиатрите практикуват черна магия. ... Наистина ли сестра ми е попаднала в ръцете на магьосници? Защо лекарството й помага?"

Вашият въпрос е един от многото подобни, които сме получавали през изминалите години. Очевидно доста често се бърка връзката между явлението обладаност от бесовете и психическата болест, които са напълно различни по своята етиология [Етиология - мед. наука за причините на болестите], но понякога сходни в симптомите си. Бихме искали да предложим няколко прости наблюдения, за да помогнем на Вас и на останалите да разграничат сложните проблеми, заобикалящи тези две различни, но свързани помежду си прояви.

Най-напред обаче искам да кажа няколко думи относно практиката на медицинската психология и психиатрия. Нашият отговор на предишния въпрос (той е за лекарствата — бел. прев.) засяга тази тема отчасти. Но позволете ни да добавим, че Православната Църква не е "средновековна" (ако използуваме този термин неточно) в своите възгледи относно лекарствата и науката като цяло. Ето защо възгледът, че психологическите науки и тяхното медицинско приложение съставляват своего рода "черна магия" е несъвместим с просветения етос на Църквата. Докато определени предположения на различни психолози и психиатри за естеството на човека и целта на човешкия живот могат да бъдат критикувани, то не може да бъде поставяно под съмнение, че съветването и медицинската психология са ефективни средства в лечението на някои душевни болести и психически и емоционални разстройства.

Що се отнася до обладаността от бесовете, внимателното изследване на Свещ. Писание, творенията на св. отци и житията на светиите, също както и разглеждането на практическия опит на Църквата през нейния близо двехилядолетен живот, не оставя никакво съмнение, че хората могат да бъдат обладавани от бесовете и че в резултат на тази духовна болест, те започват да се държат странно, като се започне от озлобеност към другите и се стигне до открити прояви на физическо насилие. Обладаността от зли духове също се разкрива в определени отклонения в поведението, които напомнят симптомите на някои форми на шизофрения и други психически разстройства. Но Свещ. Писание, св. отци на Църквата и християнското свидетелство също така ясно доказват — за пореден път в съгласие със съвременната наука — че хората могат да страдат от емоционални и психически страдания, които са резултат не на обладаност, а на болест, стрес, травма и тези "физически" злини, които естествено ни заобикалят в този грехопаднал свят.

Също така е вярно, че когато сме сполетяни от психически разстройства, тогава изгубваме онази острота на ума, за която ние, православните, се молим всеки ден, и ставаме обект на яростната атака на злите духове и на онези, които работят против радостта и щастието, присъщи на борбата за християнско съвършенство. Когато страдаме от неуравновесеност в нашата среда, в нашето здраве и в нашите мисловни процеси, ние лесно ставаме жертви на объркания свят и на падналите духове, които му служат. (Религиозните образи, така всеобщи за различните шизофренни разстройства, често пъти причинявани от химически дисбаланс в мозъка, особено ярко илюстрират този факт.) Ето защо мнозина повърхностни или непредпазливи наблюдатели твърде прибързано приписват душевния или емоционален стрес на обладаност от бесовете. Всъщност, причината за демонското изкушение в такива случаи не е обладаност, а болестта, с която жертвата е заразена, била тя соматична или психична. Тези състояния са твърде различни от обладаността, макар понякога да водят до контакт с бесовете. Опитът на Църквата обаче може да ни помогне да направим разлика между двете явления; т.е. да направим разлика между етиологията на демоничните явления, свързани с душевните болести, и демоничните въздействия на обладаност.

Когато правим разлика между демоничните явления, причинени от обладаност, и тези, които произлизат от психически разстройства, имаме под ръка и някои логически оръжия. Първо, когато симптомите, наподобяващи обладаност, отминават при взимане на лекарство, съвсем очевидно е, че лекуваното разстройство е от физически, а не от духовен произход. (Оттук е и подобряването в състоянието на Вашата сестра след химическата интервенция в нейното заболяване.) По същия начин, когато симптомите, характерни за демонична обладаност, се поддават само на духовно лечение (молитва, пост, екзорцизъм и др. под.), тогава можем да заключим, че поне отчасти тези симптоми са от духовен, а не от физически произход. Естествено човек трябва да подхожда към тези неща предпазливо и като постоянно помни факта, че между психическите разстройства и податливостта към духовна болест, както вече посочихме, има едва доловимо и сложно взаимодействие.

Второ, възможно е, използвайки опита на Църквата, да разберем взаимовръзката между психическите и духовните измерения на психическите разстройства според тяхната сила. Например една депресия, причинена от телесно разстройство, химически дисбаланс или някакъв проблем в мисловния процес, дори и да има някакви последствия върху духовния живот, не може да доведе до богохулство, открита омраза и отчаяние относно духовното. И обратното, депресия, която има демонически произход, често пъти води до греховно отчаяние и е белязана с богохулство, пълно отвращение към духовното, омраза към духовните люде и Тайнствата на Църквата. Тази и други подобни разлики, могат да бъдат открити в примерите, извлечени от различни църковни творения — като се започне от псалмите на св. прор. и цар Давид и се стигне до житията на пустинните отци.

И най-накрая, Православната Църква учи, че между телесното здраве (включително здравото психическо състояние) и духовното здраве има определена връзка. Физическата болест наистина може да оказва влияние на духовния живот. И духовната болест може на свой ред да влияе на тялото. Като знаем това, прекалено опростенческо (и подвеждащо) е да твърдим, че всички белези на душевна или духовна болест са резултат на демонична обладаност или че физическата или умствена болест не произвежда съответен недостиг в духовния живот, въздействувайки върху цялостната личност. Нещо повече — както вече изтъкнахме, да пренебрегнем въпроса за етиологията или причината за някои общи симптоми, наблюдавани както у тези, които страдат от психически или емоционални разстройства, така и у онези, които страдат от обладаност от бесовете, е пагубно и несъвместимо със свидетелството на Църквата. И най-сетне, да се прави асоциация между терапевтичната практика на психологията и психиатрията, които са ни дадени от Бога за облекчаване на човешките страдания, и черната магия и окултизма — злини, които съвсем ясно влияят на душата на вярващия — е равносилно с това, да бъде хулен етосът на Църквата и мъдростта на нейното свидетелство.

Публикувано в списание "Православно предание" (Orthodox Tradition), издание на Центъра за традиционалистични православни изследвания в Етна, Калифорния, ръководен от Негово Преосвещенство Етнийския архиепископ Хризостом
Превод от английски език. "Orthodox Tradition", № 2-3/2000, pp. 26-28.
Препечатано от "Православна беседа

Източник и повече по темата:
small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот small axe » пет окт 10, 2014 7:37 pm

Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот Next » пет окт 10, 2014 7:53 pm

small axe
Потребител
Мнения: 2485
Регистриран на: чет апр 23, 2009 7:23 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот small axe » пет окт 10, 2014 8:02 pm

Потребителски аватар
Aurelia Felix
Модератор
Мнения: 4097
Регистриран на: ср авг 12, 2009 8:47 pm

Re: Злият дух от Господа

Мнениеот Aurelia Felix » пет окт 10, 2014 8:21 pm

Брадвата пак почна да лепи квалификации :)
Как така определи православния епископ от Америка като псевдо - вярващ? По какъв критерий?

Върни се в “писание и предание”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта