Теосис

въпроси за източниците на нашата вяра
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Теосис

Мнениеот Next » нед сеп 03, 2017 8:18 pm

Болен си Кабрале, защото лочиш само вода от замърсени водоеми.
Това православната книжнина за тебе е демоде - и в това е нещастието ти.
Нямаш си идея за нищо, защото съветниците ти са или глупави, или лукави, или невежи.
Доказуемо е, но не ми се губят няколко часа в безплодни полемики.
Имаш Гугъл, питай него. И ако не ме лъже паметта, смъртта на твоя католически светия е много показателна за акъла му.
Но и не ми се проверява дори това, че го четох отдавна, колко време мина.....
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Теосис

Мнениеот Кабрал » пон сеп 04, 2017 9:42 am

Това православната книжнина за тебе е демоде - и в това е нещастието ти.


Не знам какво е православна книжнина в твоето разбиране. За мен православната книжнина е Светото Писание, което Бог остави, а православните определиха и съхраниха. Православна книжнина са и вероизповеданията на признатите събори и част от т.нар. богослужебни книги. Казвам част, защото и в тях има много несъгласувани добавки. Защото много държиш на Житията на светиите, както това правят и католиците, издигнали ги над Писанията, ще кажа, че те също са православна книжнина, но трябва да се четат много внимателно и да се приема само това, което се съгласува с всичко останало.
Другото е частно мнение на написалите го, което съвпада или не с Учението на църквата. Църквата е пазител на истината, а не на православната книжнина и затова книжнината ми е мила, но истината ми е по-мила.
Моята вяра е силна защото идва от сигурен източник. На Флорентинско-ферарския събор вярата на 800 православни книжници се оказа слаба, защото източникът й беше слаб и непроверен - църковните отци. И когато латините им доказаха, че всички или почти всички от отците са писали, че Светият Дух изхожда или и от Сина или и чрез Сина, вярата на нашата делегация се разклатила до степен, да не се сетят да прочетат какво е казал въплътения Син в Писанията, защото за тях основен бил принципа: ние Бог ли ще слушаме или отците с цялата им прекрасна книжнина?
От православната книжнина тръгнаха ересите за примацията на папата и то от най-светите ни свети отци. Техните писания цитират в Рим. От православните отци тръгнаха и марианските догми, да не говорим, че даже богослужебната ни книжнина е пълна с тях. Католиците не казват, че те са ги измислили, казват: взехме ги от православните, които винаги са ги изповядвали. Ако направим едно демократично гласуване 90% от православните ще гласуват да ги приемем. Сто процента ще гласуват да приемем и каквото са казали отците за филиоквето и ще го приемем, защото отците са го измислили пусто филиокве, затова и гръцките попове издигнаха рефрена - "абе стига с това филиокве". Стига защото няма как да го защитят без Светото Писание, а ние не вярваме на него, а на отците.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Теосис

Мнениеот Next » пон сеп 04, 2017 2:56 pm

Кабрал написа:....Стига защото няма как да го защитят без Светото Писание, а ние не вярваме на него, а на отците.
Вие не знам. Ние вярваме и на св. Писание, и на св. Предание, защото безпристрастния познавач винаги би казал - те НЕ си противоречат. Разбира се особено в историята е имало грешки, но това не е закон, че грешките остават. Иначе и думите на Христа за църквата падат под съмнение. Пак е простичко....
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Теосис

Мнениеот Кабрал » пон сеп 04, 2017 5:11 pm

На тези лозунги съм се наслушал! Истината обаче е, че всички беди за Църквата са дошли от отците и преданието, нито една от Писанието. Римската епископия не изпадна в ерес заради Писанието, а заради светоотческото си предание. То им изяде главите, а от Палама насам ние тръгнахме по техния път. Всеки критикува клира, но засега само той държи фронта и е преграда пред всякакви странни идеи, изсмукани от "отците и преданието". Едни ще ни държат главите в ада, други ще ни правят богове, трети ще ни водят по митници, а всички заедно ще чакаме светлини. Какво означава, че е имало и грешки? Не, имало е катастрофи и разколи, довели до векове граждански войни и страдания за десетки милиони заради ината на няколко отци.

Какво е обожението? Това, което е и осиновяването в Библията. Някой обаче решава, че обожение или теосис звучат по-добре, какво лошо има? Тогава никакво, но след 1000 години вече се забравило, че става дума за осиновяване и решили, че щом ще се обожаваме, то задължително трябва да стане чрез нетварни енергии. Ако са тварни, може да се осиновим, но няма как да се обожим. Ама нали преди време беше едно и също, как сега осиновяване без нетварни енергии бива, но обожение не бива? Това се получава, когато се излезе от Писанията и се мине на свободни съчинения.

Някой ще се почуства ли унизен, ако Бог го осинови, а не го обожи?
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Теосис

Мнениеот Кабрал » чет сеп 07, 2017 10:59 am

Още малко за обожението при православни и католици.

Учение о причинах Боговоплощения, содержащееся в творениях Максима Исповедника, представляет особый интерес — как по причине его оригинальности, так и ввиду того, что оно в чем–то перекликается с трактовкой Боговоплощения у средневековых западных богословов. На Западе, начиная с Руперта из Дойтца (†1129), ставился вопрос о том, воплотился бы Сын Божий, если бы Адам не согрешил, или нет. Иными словами, можно ли считать Боговоплощение следствием грехопадения Адама, или оно произошло бы вне зависимости от грехопадения? Гонорий Отенский (†1152) утверждал, что причиной воплощения Христа был не грех Адама, а «предопределение обожения человека», существовавшее от вечности. По словам Гонория, для Христа «необходимо было воплотиться, чтобы человек мог обожиться. И отсюда не то следует, что грех был причиной воплощения, но скорее то, что грех не мог изменить решения Божия об обожении человека»

Статията е интересна за четене и показва докъде води сливането на Светото и Църковното предание.

Върни се в “писание и предание”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта