Скандалният ценоразпис

предложете нови секции към този форум
Optimal
Потребител
Мнения: 23
Регистриран на: вт ное 28, 2006 8:50 pm

Скандалният ценоразпис

Мнениеот Optimal » вт ное 28, 2006 10:36 pm

marst
Потребител
Мнения: 133
Регистриран на: вт окт 25, 2005 6:35 pm

Мнениеот marst » вт ное 28, 2006 11:29 pm

Потребителски аватар
aktex
Потребител
Мнения: 2764
Регистриран на: нед апр 30, 2006 2:30 am

Мнениеот aktex » ср ное 29, 2006 12:36 am

dedo pop
Потребител
Мнения: 72
Регистриран на: чет авг 03, 2006 11:13 pm

Мнениеот dedo pop » ср ное 29, 2006 10:05 am

Optmal, много грешки има в твоя "ценоразпис". Първата е, че не са казва ценоразпис, а друго. Втората е, че тези суми, посочени от теб, нямат нищо общо със синодалната наредба за събираните такси.

Трето, преди години беше много неприятно, като влезе някой с камера и търси контакт за да пусне 2 киловата прожектори, за да му станело хубаво видеото. Само че храмът не е спонсор на енергото. Злоупотребата с човещината доведе до появата на такива такси.

"Спяване софра – 3 лв." - интересен термин: "спяване".
gaitan vejdu
Потребител
Мнения: 700
Регистриран на: чет окт 06, 2005 8:25 am

Мнениеот gaitan vejdu » ср ное 29, 2006 10:41 am

Глееедам и не вярвам на ушите си, значи. :D

---------

Сериозно.

Срамувам се от упорито взиращи се в дребнотемия, умни иначе, хора, които комара прецеждат, а камилата поглъщат.

Уважаеми,
защо не се трогнете от невърнатите имоти на Светата Църква, примерно?!

Откъде църквата да набави средства, за да може да извършва дейността си на земята?

Позовавате се на текстове, касаещи духовното,
а спите пред истината, че за да го бъде едно нещо в света, то трябва да притежава и чисто материални неща, като сграден фонд, поддръжката му, и т.н. и т.н.



Все църквата ви е виновна, бре.

Умирате от инджой като прочетете нещо против нея и тутакси хващате писалките, да изразите "справедливото си възмущение".

Змии, рожби ехиднини,
как лесно се надушвате, досущ като краставите магарета през 9 баира.

Взирате се малоумно в, неизбежните за всяка креация на земята, пропуски, а нехаете за големите ползи от църквата.

И забележете, колко сте едни и същи с лукавия си учител:
всичко вършите "само в името на доброто и с цел - да поправите дереджето в църквата".


Как ще лекувате другите, ако себе си не излекувате, чада?

Ами, паляци, да ви река, начините да поправите нещата са едни и същи, откак Христа постанови основите на Църквата Си:

Влезте ВЪТРЕ, покайте се, престанете да съдите.

Понеже, нали се сещаме кой е оня, който много се грижи за църквата, но стои вън от нея?

Да, точно така, сетихте се.

За него е приказката - бяга като дявол от тамян.

--------------

Каква е тази ваша загриженост?

Упреквате опитите на местни свещеници, да вържат донякъде двата края в дейността си?!?

Вие сега ли чувате, че трябват ремонти, притягане на покриви и огради?

Или може би предпочитате да вярвате на идиотизмите от светската преса, как "алчни попове грабят потните стотинки на вдовици и се ояждат, тънейки в охолство"?

Хм. :roll:


Социалисти сте, а това е ДИАГНОЗА!

Поради едната бълха искате да запалите юргана.

Би било приемливо, ако сте просто тъпи парчета и кухи лейки.

Но се обзалагам, че имате по 2-3 отлични дипломи, изчели сте вагон светска литература.

Не ви ли писва от гьонсуратлък, бре!?

Хей, загриженичките, право е писано за вас:

7 Лицемерци, добре е пророкувал за вас Исаия, казвайки:
8 "тоя народ се приближава до Мене с устата си и Ме почита с устните си, а сърцето му стои далеч от Мене.


Нищо ново, прочее.

--------------

Нека поне поздравя Дедо поп, щото му завиждам благородно на дълготърпението.

Привет, отче! :D
Optimal
Потребител
Мнения: 23
Регистриран на: вт ное 28, 2006 8:50 pm

Мнениеот Optimal » ср ное 29, 2006 2:20 pm

Приятелю гневен, тонът ти е доста злъчен, за да му отговарям, но все пак ще направя опит за внасяне на разумна нотка в дискусията по този сериозен проблем - покупко-продажбата на вярата и благодатта. Първо - ако наистина искаме да сме полезни на църквата, то трябва да си казваме истината за състоянието й, без да се обиждаме. Второ - църквата, разглеждана като съвкупност от души, е пострадала изключително много от търгашеския дух, който е допуснат в нея. Хиляди души са се съблазнили, и то с право, в нещо, което е антихристиянско. Трето - материалните проблеми в църквата е редно да се решават с доброволната помощ нта ревностни вярващи, така, както е било в апостолската, а не чрез кощунствена търговия или с държавни подаяния. Нека православните служители запалят мнозина за вярата и тогава нещата ще тръгнат. Така че проблемът отново опира до личния пример. Християнството преуспя, защото Христос, единствен от всички велики учители на човечеството, ВЪПЛЪТИ с личен пример учението Си. Няма по-добър учител личниня пример. Така че вместо да се съдим, по-добре всеки от нас, християните, да даваме личен пример за живо, действащо християнство, от там нататък нещата са в Божиите ръце.

А колкото за неточностите в Ценоразписа - за тях попитайте свещеника в църквата "Св. Петка" в Пазарджик, откъдето съм гопреписал преди около две години.
Потребителски аватар
iliana
Администратор
Мнения: 281
Регистриран на: пон сеп 19, 2005 12:57 pm

Мнениеот iliana » ср ное 29, 2006 3:52 pm

здравейте хора,

включвам се, колкото да кажа, че съм съгласна с оптимал в главното. (и да отнеса някоя ругатня, предполагам :)). а това главно в постинга му виждам ето тук :

"...материалните проблеми в църквата е редно да се решават с доброволната помощ нта ревностни вярващи, така, както е било в апостолската, а не чрез кощунствена търговия или с държавни подаяния. Нека православните служители запалят мнозина за вярата и тогава нещата ще тръгнат..."

разбира се всекиму е ясно, че земната църква има нужда и от материални условия за същствуване. и нейната стопанска дейност - свещи такси и прочие имат за цел да обезпечат това съществуване. но това БИ ТРЯБВАЛО да е доброволна грижа на вярващите, които съставляваме тази църква.

църквата е наша, и ако ни има в нея, ще правим така, че да подкрепяме и храма си, и свещеника, който ни служи и обгрижва, и просветата и братските събирания и всичко, към което духът на общение и любов в Христа ни води.

ако пък ни няма в църквата, и храмът е станал място за религиозни услуги, където човек отива, получава и си плаща, без да се интересува къде и защо се употребяват парите му, и без някой от другата страна да го интересува дали човекът има тези пари (защото - съжалявам да го кажа, но случвало се е да се търсят дарители за кръщение на сираци. нали разбирате, че такъв "принципен подход" към таксите малко нагарча...) - тогава нещо не е наред, според мен. и наистина отстрани изглежда гротескно с тези глупави ценоразписи и административен подход.

аз си мисля, че нещата са прости. никой не ни е длъжен - нито държавата, нито така нареченото общество. църквата е наша, на вярващите хора. колкото пари даваме, толкова ще имаме и такава ще е църквата ни - отражение на живота и начина ни на мислене, на културата ни...

а дали ще попадат вътре "паразитиращи" и "псевдоправославни" случайни хора, които считат, че някой е длъжен да им осигурява комфорт и услуги в храма, без те да допринасят нищо - това зависи пак от нас. и най-вече зависи от енорийските свещеници. отново въпросът се свежда до просвета и здраво пастирско отношение към енорията.

това е моето мнение, за което предварително се извинявам на гайтан веждю, който може да реши че "умирам от инджой" да го пиша. но няма да е прав.

леки и спасителни пости на всички.
Последна промяна от iliana на чет ное 30, 2006 6:43 pm, променено общо 1 път.
gaitan vejdu
Потребител
Мнения: 700
Регистриран на: чет окт 06, 2005 8:25 am

Мнениеот gaitan vejdu » ср ное 29, 2006 4:03 pm

добре де, сори, наистина съм прекалил със сечен тон.

но то е, щото априори съм приел, Оптимал, че можеш да резнеш излишното.

ако си честен, ти пък ще признаеш, че подобни упреци се леят от всякакви места и понякога ми идват в повече.

все пак:
- СОРИ за тона, втори път!

---

Илиана,

да ти призная, нито една твоя дума, несъгласна с мен, не съзрях в текста ти.

а и да бях видял, как допусна скверната мисъл, че ще те упрекна??

аз?!?
да упрекна теб?!?

Мир! :D :D :D
Потребителски аватар
iliana
Администратор
Мнения: 281
Регистриран на: пон сеп 19, 2005 12:57 pm

Мнениеот iliana » ср ное 29, 2006 6:58 pm

мир, ами как :D!

няма проблем и да ме упрекнеш, ако не си съгласен с мен. но да не упрекваме по дифолт хората, които се дразнят от тая работа с ценоразписите, залепени по храмовете. защото има нещо наистина много грозно и направо срамно в цялата идея.

бях чела обяснение на служител от една НПО от велинград, обвинен в злоупотреби с някакви пари по проекти. та оправдава се и пише най-сериозно човекът: "не обичам да си служа с парични средства и обикновено ги избягвам." :D :D :D . е, сега...

аз няма да напиша нещо такова. разбирам значението на "паричните средства". но тези ценоразписи ми припомнят един култов призив от поканите за сватба от времето на соца: "Подаръците в пари!".

многомногомного... е кофти.
:wink:
dbachev
Потребител
Мнения: 78
Регистриран на: чет апр 13, 2006 11:39 pm

Мнениеот dbachev » ср ное 29, 2006 7:49 pm

Здравейте, драги приятели!

Включвам се и аз по тази интересна тема. Права е Илиана, като казва, че Църквата се разглежда в случая от земната й страна. Тя като такава е юридическо лице и понеже не може да не е юридическо лице, живее в условията на държавата и трябва да се споделят всички активи и пасиви от това. Да не забравяме, че тя, Църквата (БПЦ е част от нея - като регионална териториална единица), е вечна. Основана е през 33 година сл. Хр., но още преди създаването на духовно-ангелския свят и Вселената с човека в нея, тя съществува. Така че, виждате - правителства идват и си отиват, сменят се разни строеве (феодален, социалистически и т. н.), а тя си стои и ще стои отсега нататък във Вечността. Това е друга тема, обаче.

Та понеже Църквата си стои, а се сменят, както казах - правителства, различни системи, просто тя, Църквата се приспособява към всяко време. Така е и сега - по време на пазарния капитализъм. Нека този човек, който много се възмущава, да сподели как да се препитават свещенослужителите. Те не могат да работят друго - сам Христос е казал, че не може едновременно да се служи на Бога и на Мамона. Чувал съм свещенослужители да се занимават с бизнес - може би има такива отделни случаи, не знам, но би трябвало такъв човек само и единствено да служи на Бога и на ближния си.
Optimal
Потребител
Мнения: 23
Регистриран на: вт ное 28, 2006 8:50 pm

Мнениеот Optimal » ср ное 29, 2006 11:29 pm

Ето и моят отговор на въпроса за дохода на Божиите служители. Обърнете внимание, че за целта ще цитирам само православни източници.

И така, нека се върнем съвсем в началото. Апостолите не получавали заплата. Нито истинските Христови ученици. За революционния проект на Богочовека били нужни не осигурени, доволно мъркащи чиновници, а пламенни и безкористни служители. И такива са първите християни. Горящи факли. Те категорично се различават от религиозното чиновничество на еврейското свещенство. Иисус идва и разрушава бюрократичната “социална осигуреност” на старозаветната свещеническа олигархия. Той много добре знаел, че ако искаш да убиеш едно духовно учение, просто трябва да превърнеш служителите му в осигурени чиновници на заплата.
За съжаление, няколко века по-късно, става точно това - на мястото на старозаветните руини християнският клир отново въздига система за собствено материално обезпечение, много по-порочна дори от тази, която техният Учител разрушил. Християнската олигархия вече надминава по осигуреност и богатство старозаветната свещеническа каста. Което, разбира се, влиза в непримирима опозиция с характера на новозаветното служение, изразяваща се в принципа “даром сте приели, даром давайте”. Новият закон на любовта предлага Христовите ученици да не се възползват винаги и законнически от благата на олтара (“ако вашата правда не надмине правдата на книжниците и фарисеите, никак няма да влезете в небесното царство” ). Именно за това говори ап. Павел: “Нямаме ли право да ядем и да пием за сметка на църквите?...Ако ние сме посели у вас духовното, голямо нещо ли е, ако пожънем от вас телесното? Ако други участвуват в това право над вас, не участвуваме ли ние повече? Обаче, ние не използувахме това право, но търпим всичко, за да не причиним някакво препятствие на Христовото благовестие. Не знаете ли, че тия, които свещенодействуват, се хранят от светилището? и че тия, които служат на олтара, вземат дял от олтара? Така и Господ е наредил, щото проповедниците на благовестието да живеят от благовестието. Но АЗ НЕ СЪМ ИЗПОЛЗВАЛ НИ ЕДНА ОТ ТИЯ НАРЕДБИ, нито пиша това, за да се направи за мене така; защото за мене е по-добре да умра, отколкото да осуети някой моята похвала. Защото, ако проповядвам благовестието, няма с какво да се похваля; понеже нужда ми се налага; защото горко ми ако не благовествувам. Понеже, ако върша това доброволно, имам награда, но ако с принуждение, то само изпълнявам повереното ми настойничество: И тъй, каква е моята награда? Тая че, като проповядвам евангелието, да мога да направя благовестието безплатно, така щото да не използувам напълно моето право в благовестието.”
Апостолът се отказва от правото си. Какъв великолепен жест! Апостолите - мъже на честта - предпочитали да дават, отколкото да взимат. Те носели в себе си духа на новия завет. Но дори в мрачното старозаветно време има един подобен забележителен пример - духовният водач Неемия също се отказва от правото си да получава заплата. Той самият свидетелства: "А от времето, когато бях назначен за областен управител. . . дванадесет години, аз и братята ми не сме вземали заплатата на областен управител. А по-раншните областни управители, които бяха преди мене, бяха товар на людете, и освен 40 сикли сребро, вземаха от тях хляб и вино, при това, и слугите им господаруваха над людете. Но аз не правех така, понеже се боях от Бога. "
И апостол Павел, подобно на Неемия, не господарува. Той винаги е little brother (самото му име означава малък ). Той е човек на духовния размах, не се заиграва със земни дрънкулки. Както и сам свидетелства на ефесяните, сред които живее три години: “никому среброто или златото или облеклото не съм пожелал. Вие сами знаете, че тия мои ръце послужиха за моите нужди и за нуждите на ония, които бяха с мене. Във всичко ви показах, че така трудещи се трябва да помагате на немощните и да помните думите на Господа Исуса, как Той е казал: По-блажено е да дава човек, отколкото да приема.” Павел е “малкият брат” и на солунците, към които се обръща: “ сами вие знаете, как трябва да ни подражавате, защото ние не се обходихме безчинно между вас; нито даром ядохме хляб у някого, но с труд и усилие работехме нощем и денем, за да не отегчим никого от вас; не че нямаме правота, а за да ви представим себе си пример; за да ни подражавате.” , както и на друго място “като имахме гореща любов към вас, беше ни драго да ви предадем не само Божието благовестие, но и своите души, защото ни бяхте станали мили. Затова вие, братя, помните нашия труд и усилие, как работещи денем и нощем, за да не отеготим ни един от вас, проповядвахме ви Божието благовестие.”
Много странни изглеждат тия апостоли! Не приличат на наследниците си, които не само не работят “с труд и усилие денем и нощем”, но и са превърнали благовестието в стока - продават вярата, продават молитвите си, продават литургии, освещения, погребения, сватби и т.н. И всичко е за удобство на консуматора, разбира се. Защото клиентът винаги има право. Клиентът е бог. Щом изпълва с весел звън църковната каса.
От тая гледна точка, е меко казано, странно, днешната свещеническа йерархия да претендира за апостолско последование. За всички е ясно, че те “пасат себе си, а не овците”. А и трудно можем да открием нещо общо с образа на апостолите, за които св. Павел казва: “Бог изложи нас, апостолите, най-последни, като човеци, осъдени на смърт; защото станахме показ на света, на ангели и на човеци...Ние до тоя час и гладуваме и жадуваме, и сме голи, бити сме и се скитаме, трудим се, работейки със своите ръце...” Могат ли това да го кажат с чиста съвест днешните духовни водачи, за да спечелят доверието на хората?! И въпреки всичко твърдят, че Бог бил с тях. Тази самоувереност много напомня за старозаветните лидери, които смятат, че Господ е с тях, но огненото слово Господне ги изобличава: “Слушайте, прочее това, първенци на Якововия дом, и началници на Израилевия дом. . . които градите Сион с кръв, и Ерусалим с беззаконие, на които първенците съдят за подкупи, свещениците му учат за заплата и пророците му чародействат за пари, и пак се облягат на Господа и казват: Не е ли Господ всред нас?"
А беше ли Господ сред първите християни? Беше, и чрез Него те победиха света. Защото “ТЕ НЕ УЧЕХА ЗА ЗАПЛАТА”. И за това свидетелстват не само свещените текстове, но и православните историци. Проф. Поснов пише в своята “История на християнската църква”, че "ПЪРВИТЕ ТРИ ВЕКА ХРИСТИЯНСКИЯТ КЛИР НЕ МОГЪЛ ДА РАЗЧИТА НА НЯКАКВА ПОМОЩ ОТ ДЪРЖАВАТА. Членовете на клира не могли да разчитат на достатъчни средства и от приносите на своите пасоми, понеже в първите времена християнството се разпостранявало предимно между низшите и бедни слоеве на населението. По такъв начин встъпващите в клира се ръководели не от сметки за издръжка, а от висши духовни подбуди. Те даже рискували да изгубят и тези имоти и средства, които притежавали лично, понеже през време на гоненията имотите на християните били конфискувани, и жертва на гоненията били най-често духовните лица. При това положение на членовете на християнския клир добивали средства за издръжка със собствените си ръце от занятия, които били съвместими със служението на Църквата. В това отношение те имали примера на ап. Павла, който, покрай благовестването, правел палатки, за да изкарва средства за своята издръжка...” (“Тъй като искал да стане равин, Савел научил занаята правене на шатри, за да може да се прехранва, както бил обичаят тогава.” Забележително е, че ако за старозаветните еврейски равини е имало такова изискване, то колко повече за християнските учители!).
И друг изследовател на църковната история (Н. Талберг) също потвърждава, че “в първоначалната Църква за издръжката на клира не е имало някакви точно определени средства и източници. Преди всичко всеки член на клира сам се трудел за своята издръжка. И ние виждаме, че много членове на клира, встъпвайки в неговия състав, продължават по примера на апостол Павел, да се занимават с тези дейности и занятия, с които са се занимавали до встъпването в клира и които са били съвместими с църковните им задължения, и по този начин те доставяли на себе си средства за издръжка.” Проф. Болотов отбелязва много точно: “Освен почит (до ІІ -ІІІ век, б.а.), какво друго е получавал епископът като възнаграждение за своя труд? Обезпечение не е имало, тъй като християнската църква била бедна. Stips menstrual – вноските и приносите се изразходвали за нуждите на църквата. От тези приношения получавали някаква част и клириците, тъй като те се отнасяли към групата на нуждаещите се. ЗА ЗАПЛАТА НЕ МОЖЕЛО ИЗОБЩО ДА СЕ ГОВОРИ. Известен е случаят със сектанти, които сложили епископа на заплата (Наталий у монархианите в Рим, в началото на ІІІ век), и това довело до скандал в църквата. Обикновено за епископи избирали лица на почтена възраст. Те чрез икономии били обезпечили материално старините си и църквата очаквала от тях помощ, а не обратно. Материални примамки за избираните епископи нямало и практиката на electionis (изборите) била образцова.
В началните еуфорични времена на първата любов всичко в християнството е по благодат, включително и издръжката на новозаветните водачи, за разлика от старозаветното законничество. Този факт се отбелязва и от православното църковно право. Митрополит Мелетий пише в “Длъжностите и правата на свещениците”: “Вещественото право на свещениците за издръжката им във Ветхозаветната Църква имало е повече свойство на вънкашно правоведно (юридическо) задължение, а онова в Новозаветната – нравствено, вътрешно задължително значение, защото тука между другото не се определяват и видовете на това право...Иисус Христос, като поръчвал на своите ученици да не взимат със себе си нищо , с това Той ги прави да се грижат главно за разпостранението на Неговото Евангелие, за проповядвание и служение на Неговото слово, да не биват стяжателни, нито увлечени от земни ползи, а колкото за тяхното издържание, Спасителят не определява, а оставя на доброто разположение на верующите...Това Спасителево узаконение за издръжката на свещениците, или изобщо на Неговите служители, е ръководило св. апостоли, или първоначалната, последующата Църква.” Но православната църква от ІV – V век насам не се ръководи от това “Спасителево узаконение”, при все че влиза в непримирима опозиция със собствените си правила за издръжка на клира, според които: “Служащите на олтара да се прехранват от олтара, апост. 41, но трябва да се задоволяват от това, що им се донася, VІ, 99. за препитанието си могат да се трудят, но не и да упражняват безчестни занятия, Картаг. 19, като например да държат кръчма, VІ, 9. Да не търгуват и да не вършат своекористие, VІІ, 15.”
И проф. Болотов свидетелства: “Древната църква не желаела да прави от клириците аристократи. Изразът на апостола: “трудим се, работейки със своите ръце...” (І Кор. ІV, 12), тя разбирала, по условията на своето историческо съществувание, като заповед за себе си. Сборникът, известен под името “Statuta ecclesiae antiqia”, казва в
Правило 51
“Клирикът, както би трябвало да е научен от Божието слово, е длъжен да се препитава с някакъв занаят (artificium).

Смятам, че от всички гореизложени цитати от православни историци и от това последно православно правило за всеки искрен и честен християнин е вече напълно ясно ясно как трябва да се препитава православният служител.
dedo pop
Потребител
Мнения: 72
Регистриран на: чет авг 03, 2006 11:13 pm

Мнениеот dedo pop » чет ное 30, 2006 11:25 am

Optimal, сигурно се познаваме с тебе. Предполагам. Пък за това, че таксите са окачени на видно място в храма, питай Светия Синод, който ни задължава.
А това дългото го четох до третото изречение. Щом един постинг не ми се събира в монитора, не го чета.
Но така, по диагонал, съм съгласен с теб. До някъде.
Какъв е проблемът - ами че храма си има разходи - ужасяващо високи. При нас са намалени до макс, примерно разни спонсори ни плащат някои сметки. И пак са високи.
Между другото, един свещеник също си има разходи. Досега не ми се е случвало, като ида да си платя тока, водата, телефона, екстрите като кабелна и нет (ограничен - 500 мб месечно за 10 лв, макар че ми се ще неограничен с 512 кб/с, ама скъпо), да налея бензин в колата, или да си купя маргарин, някой да ми каже: ти си свещеник, няма да плащаш. Е, случвало се е и да стане, примерно правя освещаване на магазин на познати и не им взимам пари. После те ми връщат жеста.
Друг пример - рецепта на стойност 160 лв. Ми толкова ми е заплатата.
Явно съм послушал апостола, защото ходих да бачкам, да изкарам пари. И много свещеници работят, само и само да не крадат от храма. Тях що пропусна?!?!?? Искаш ли да ти кажа такива от Пазарджишка духовна околия? Не са един или двама, дори са повече от десет.
Обаче, когато идат да изкарат прехраната за семействата си, някой ги потърсил, а те не били в храма. Ами как ще са? После писмо до владиката и разправии. А разправиите бяха следните - 6 месеца по 80 лв от заплатата. Добре, че не беше на мен се случило, макар че имаше опити. А на един кротък свещеник, който едвам свързва двата края и дава месечно по 100 лв за хапове. Кажи, приятелю, ти ли ще му ги платиш?
Това, дето си го написал, на книга е така. Подчертавам - на книга.
Много хубаво св. ап. Павел го е казал: "АЗ НЕ СЪМ". Той говори за себе си, не за другите. Пък по-горе пише, "че тия, които служат на олтара, вземат дял от олтара? Така и Господ е наредил, щото проповедниците на благовестието да живеят от благовестието." Това не са ли пак апостолски думи, нямат ли тежест?
Недейте сравнява първите години, апостолските времена със сегашните. Особено от финансова гледна точка. На мен много ми приличат на пирамида. Защото всеки, каквото имал, донасял при нозете на апостолите. Да, ама свършило в един момент. И св. Василий Велики е построил град за бедни, но след смъртта му всичко се разпада.

БЪЛГАРСКА ПАТРИАРШИЯ – СВЕТИ СИНОД
Т А Б Л И Ц А
за размера на таксите, които следва да се събират в приход на Църковните настоятелства и възнагражденията на енорийските свещеници за извършваните от тях църковни служби и треби в сила от 1 август 2000 г.
I. КРЪЩЕНИЕ:
1. Такса за църквата ( включва: купел, кръщелно свидетелство
и благотворителна марка) 8,00 лв.
2. Възнаграждение за свещеника 7,00 лв.
ВСИЧКО 15,00 лв.
II. ВЕНЧАНИЕ:
1. Такса за църквата (включва: венци, 2 венчални свидетелства, 1 архиерейска грамота, 2 благотворителни марки) 20,00 лв.
2. Възнаграждение за свещеника 10,00 лв.
ВСИЧКО 30,00 лв.
III. ПОГРЕБЕНИЕ – ОПЕЛО (вкъщи или в храма):
1. Такса за храма 5,00 лв.
2. Възнаграждение за свещеника (включва Трисагион в дома, Опело в храма или в дома, Трисагион на гроба, Водосвет в дома, освещаване на поменната трапеза) 20,00 лв.
ВСИЧКО 25,00 лв.
IV. СВ. ЛИТУРГИЯ ПОРЪЧАНА (частна – за здраве, или заупокойна)
1. Такса за храма 0,50 лв.
2. Възнаграждение за свещеника 0,50 лв.
ВСИЧКО 1,00 лв.
V. ПАНИХИДА:
1. Такса за храма 3,00 лв.
2. Възнаграждение за свещеника 5,00 лв.
ВСИЧКО 8,00 лв.
VI. МАСЛОСВЕТ (ЕЛЕОСВЕЩЕНИЕ):
1. Такса за храма 2,00 лв.
2. Възнаграждение за свещеника 3,00 лв.
ВСИЧКО 5,00 лв.
VII. ВОДОСВЕТ:
1. Такса за храма 2,00 лв.
2. Възнаграждение за свещеника 4,00 лв.
ВСИЧКО 6,00 лв.
VIII. ПЕТОХЛЕБИЕ:
1. Такса за храма 0,50 лв.
2. Възнаграждение за свещеника 0,50 лв.
ВСИЧКО 1,00 лв.
IX. МОЛЕБЕН КАНОН КЪМ СВ. КИПРИЯН (КИПРИЯНОВИ МОЛИТВИ)
(включва Водосвет, Молебен канон и Заклинателни молитви):
1. Такса за храма 2,00 лв.
2. Възнаграждение за свещеника 2,00 лв.
ВСИЧКО 4,00 лв.
X. МОЛЕБЕН КАНОН НАД БОЛНИ, ИЗМЪЧВАНИ ОТ НЕЧИСТИ ДУХОВЕ (ВАСИЛИЕВИ МОЛИТВИ) – (включва Водосвет, Молебен канон, Заклинателни молитви):
1. Такса за храма 2,00 лв.
2. Възнаграждение за свещеника 3,00 лв.
ВСИЧКО 5,00 лв.
XI. ОСВЕЩАВАНЕ НА НОВ ДОМ: 15,00 лв.
XII. ОСВЕЩАВАНЕ НА МАГАЗИН И ДР.: 20,00 лв
XIII. ИЗДАВАНЕ НА ДОКУМЕНТИ – ПРЕПИСИ И КРЪЩЕЛНО ДУБЛИКАТ:
1. Такса за храма (включва бланка на документа, благотворителна марка) 7,00 лв.
2. Възнаграждение за свещеника (за правоиздаване) 3,00 лв.
ВСИЧКО 10,00 лв.
XIV. ОСВЕТЯВАНЕ НА ЖИВОТНО ЗА ПРАЗНИЧНА ТРАПЕЗА – КУРБАН
(АГНЕТА, ОВЦЕ, ПТИЦИ И ДР.) 3,00 лв
XV. РАЗНИ МОЛИТВИ: 1,00 лв.
XVI. ПОМЕНАВАНЕ НА ИМЕНА:
1. На Света Литургия 0,10 лв.
2. На Акатист, на Молебен канон (Параклис), на Водосвет, на Опело Христово 0,10 лв.
3. На Богородичен акатист 0,50 лв.
4. Годишно име (споменава се на Проскомидия и на Св. Литургия за една година) 2,00 лв.
XVII. ВИДЕОЗАПИСИ В ХРАМА (на Венчание, Кръщение и т.н.):
1. Такса за храма 15,00 лв.
XVIII. ФОТОГРАФИРАНЕ В ХРАМА (на Венчание, Кръщение и т.н.)
1. Такса за храма 5,00 лв.
XIX. УЧАСТИЕ НА ЦЪРКОВНИЯ ХОР В ЧАСТНИ СЛУЖБИ:
1. Общо възнаграждение за хористите 10,00 лв.
ЗАБЕЛЕЖКИ:
1. За социално слаби енориаши по решение на Църковното настоятелство може да се извърши безплатно погребение.
2. Когато някой поиска да участват повече свещеници в дадена служба е длъжен да заплати на всеки свещеник по отделно полагаемото му се възнаграждение.

Ей това е сложено на видно място в нашия храм. От 1 август 2000 г. до днес - 30 ноември 2006 г., не е променяно. И то не е точно според синодалната заповед, вдигнали сме погребението от 10 на 20 лв. Защо ли - защото едни софиянци ни казаха, че не може за опело да се взима четири пъти по-малко, отколкото за копаенето на гроб.
Отивам да изкарам 10 лв. Дано ми стигнат, щото след това съм на доктор.
Много се паля от такива теми. А за свещениците от "Св. Петка" в Пазарджик - не съм видял да са по-добре финансово от обикновения българин.
Явно на някои хора им се иска дядо поп да застане пред вратата на храма и като мине някой, да го ръсне с китката и му даде 5 лв. (попа да даде). Знаете ли каква ще е реакцията на тоя, другия. Ами ще погледне накриво и ще каже: "Само 5 ли, дай 10!" Изпробвано!!!
dbachev
Потребител
Мнения: 78
Регистриран на: чет апр 13, 2006 11:39 pm

Мнениеот dbachev » чет ное 30, 2006 11:42 am

Драги Optimal,

Всичкото това, което пишеш, е вярно. Аз например мога да ти кажа за епископи от БПЦ, за които съм чувал невероятни неща: с една дума, имат всичко. Уж са се отрекли от света, но в действителност имат всичко. За един епископ, жител на село Поповяне, Самоковско, говореше, че когато дошъл на една венчавка, Косьо Самоковеца го помолил да го благослови пред всички, след което публично му дал 15 000 лв. Едва ли този епископ е дал тези 15 000 лв в служебната каса. По-скоро ги е взел за себе си. Този епископ сега е лице по параграф 3 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за вероизповеданията и е подведен под съдебна отговорност (виж вестник Монитор от 30 януари 2006 г.).

Има бизнесмени, които, за да се покажат, правят публични
мероприятия, викат свещеници за освещаване и после им дават за това не малко пари. Може да се дадат десетки примери.

Аз те помолих да говорим за новото време, защото, ще се съгласиш с мен, че Църквата като вечна институция се приспособява към всяко време. Виждам, че много знаеш, може би си учил или чел История на Християнската Църква, и много добре ти е известно, че през 1453 г. турците превзимат Цариград. Цариградската патриаршия обаче е оцеляла. Ние не можем от днешна гледна точка да си представим тези озверели хора, когато са влезли в Цариград, какво са правели: безчинства, убийства, разграбвания, поругаване на християнски светини и пр. Филмът "Козият рог" от 1972 г. много малко представя онова, което е било в действителност. И въпреки всичко, виждаш, Отоманската империя я няма, обаче Цариградската патриаршия си стои. През 1870 г. султанът с фермана признава БПЦ, дори преди Българската държава, и тя, БПЦ, основана през 870 година, отново съществува, макар че през петте века робство едва-едва е оцелявала.

Дай предложение как да се издържат свещенослужителите. Говоря за редовите попове, не за техните началници. Защото е публична тайна, че който е станал епископ, не пада на месец под 1000 лв. А знаеш ли какво правят поповете на Софийски централни гробища? Имало е случаи пред миряни да се бият и хулят, че единият отец е влязъл в участъка на другия отец, и е извършил панихидата, за което е получил пари, а не титуляра на участъка. И защо се стига до такова печално положение?

През социализма държавата даваше субсидии на БПЦ и от тези субсидии се формираха заплатите на свещениците. Говоря за трудовото възнаграждение, което всеки един гражданин получава. Тоест заплатата, за която всеки се подписва на ведомост. Освен тази заплата, БПЦ осигуряваше своите свещенослужители в НОИ - за пенсиониране. Но след 1990 г. държавата спря тези субсидии и БПЦ е на пълна самоиздръжка. А свещеникът освен заплата, ползва и така наречените възнаграждения от треби (онова, което даваш в Ценоразписа). Дори повече разчита на свещените треби, отколкото на заплатата си. Така че, свещеникът освен основна месечна заплата, която получава и сега - макар че няма субсидии от държавата - си осигурява доходи от тези свещени треби, но те са лични и той не се отчита и не дава процент от тях в касата на митрополията, към която принадлежи. След 1953 година, когато БПЦ наново е Патриаршия, има въведени квитанции, които са се давали на миряните, след свършване на требата. Така се узаконява тази треба и свещеникът я отчита пред касата в митрополията. Сега не е така.

Така че, от всичко казано дотук, може да се направи заключение, че свещеникът получава основна месечна заплата (плюс клас за праслужено време) - като всеки един български гражданин и доходи от свещени треби. Аз не знам свещеник да се е отказал от доходите от свещените треби и да ги е оставял тези доходи - да речем, в касата на църковното настоятелство към храма, в който служи. Освен това самото зцърковно настоятелство може да му осигурява някакво прилично възнаграждение. Например да вземем някоя богата църква. Свещенвикът получава основна месечна заплата от митрополията в размер на 200 лв (плюс клас за прослужено време). Църковното настоятелство при тази богата църква му гласува месечно необлагаемо възнаграждение от 300 лв. И този отец (или поп, както искаш го наричай) сам си осигурява лично свои доходи от свещените треби. Ако е кадърен и умен, и му сече пипето, може тези доходи да са над 1000 лв месечно. Има такива отци, които на Софийски централни гробища правят такива пари, защото влизат във връзка с частни погребални фирми.

Може би не е така на Запад. Познавам един лютеранин. Има църква на своето вероизповедание във Франкфурт на Майн. Но служи там само в неделя. В останалото време работи и се издържа, но всяка неделя е на амвона и проповядва. Освен това цялата литература, която има, не я продава, а я подарява. Св. апостол Павел е произвеждал палатки, за да се издържа. Някои от св. апостоли, от 70-тте и от новите - ръкоположени от св. апостол Павел, също са се занимавали с други дейности, за да имат доходи и да живеят. Говоря за онези от тях, които Апостолът е поставил вече на постоянно място - които са основали и до днес съществуват като например Кипърската архиепископия, Еладската архиепископия и др.

Аз те помоля да разискваме в условията на пазарния капитализъм как да се издържа редовия свещеник - това ми е думата. Виждаш, че и dedo pop никак не лошо ти отговаря. Да, на книга всичко е ОК. Защо например Св. Синод досега не е осъдил един митрополит, че ходи на мачове на Левски? Писано е в правилата, че епископ се съди, когато хпосещава зрелище. Мача не е ли зрелище?
Потребителски аватар
iliana
Администратор
Мнения: 281
Регистриран на: пон сеп 19, 2005 12:57 pm

Мнениеот iliana » чет ное 30, 2006 12:34 pm

уважаеми dedo pop, твоят постинг също не се побира в монитора. не правете на другите, каквото не искате на вас да правят :). а написаното от оптимал може би е добре да се прочете цялото.

съгласявам се напълно с това, което пишеш, но в случай че свещеникът се възприема като служител, който предлага определен набор услуги на някакъв абстрактен кръг лица. но ако говорим за свещеника като част от една общност, каквато е енроията и който действа именно защото тази общност съществува - тогава нещата изглеждат различно.

ако приемем, че в една енория има няколкостотин "причастници", както ги наричат (а нали православните християни са именно най-вече причастници) и тези хора знаят, че ще имат свещеник и храм, само ако отделят от средствата си за това, смятам, че е съвсем възможно да се съберат много повече пари, отколкото от "треби" в някои храмове. а дали ще искат хората да отделят от средствата си ? - ами ако не искат, няма да имат свещеник и храм. логично.

ако приемем, че няма причастници в енорията, които да са готови да отделят по малко пари за издръжка на СВОЯТА църква - защото тя не е на държавата или на министерство на културата, нали? - тогава защо наистина трябва да има действащ свещеник там? нали именно на тези хора служи свещеникът; нали от тяхно име принася служба на Бога? той не е нещо, взето само за себе си. поне аз мисля така

може би звучи прекалено безпочвено в нашите условия това разсъждение, но всъщност доколкото знам, на много места в православната църква нещата стоят именно така. и - казват - тези взаимоотношения водят до сплотяване на църовната общност и засилване на отговорността в две посоки - на миряните към свещеника и храма и на свещеника- към паството.

за себе си мога да кажа, че намирам за съвсем нормално да "издържам" с някаква посилна ежемесечна сума енорийския си храм и свещеник. и по този начин на практика да отделям много повече средства, отколкото за "услуги"по ценоразписа. стига да чувствам, че това е моят храм, моята енория, моят енорийски свещеник... не става дума за собственическо отношение :) а за чувството на общност. и мисля че от отците много зависи да се създаде и развива този общностен дух в енорията.

дякон кураев разсъждава по въпроса за парите в църквата в тази статия:http://pravoslavie.bg/content/view/181/178/
Последна промяна от iliana на чет ное 30, 2006 6:45 pm, променено общо 1 път.
gaitan vejdu
Потребител
Мнения: 700
Регистриран на: чет окт 06, 2005 8:25 am

Мнениеот gaitan vejdu » чет ное 30, 2006 2:55 pm

добре де, само на мен ли ми се струват смешни тези суми, като стойност, от ценоразписа?

уверявам ви, че не искам да звуча фукливо, а и няма нужда!

но, признайте, че едно най-елементарно безцелно замотане по улиците за 3-4 чеса, ни опразва джоба с поне двайсетак, в абсолютно безполезни харчове.

гледам, бащи устройват сватбено тържество, на които не им се свидят 10 хилки за трапезата, а вторачено се взират в таксата за венчавка.

с всичко друго е така.

естествено, аз знам, че има хора, които са много зле и това не се отнася към тях, но този факт още повече трябва да ни кара, да виждаме полезността в таксите; защото от тях би могло да се отделя за крайно немощните и нужделиви.


казвам го като гледна точка, на която силно държа, но без да желая да нервирам несъгласните.

все ми се струва, че си трябва повече разбиране и реална покрепа на свещенството, точно в частта в таксите.

не за друго, но защото тези хора НЯМАТ КАК иначе да се препитават.

което за светския човек е относително позволено, за свещеника е абсолютно недопустимо.

пет лв аз ги вадя за минутка на зарове, примерно, но той трябва да копа за същите пари няколко часа картофи.

и през това време?!?
какво става с основното му занимание - СВЕЩЕНО-служенето?!

наистина, времената за християните винаги са били усилни.
не бива да казваме, леле, колко ни е зле днес.

но все-пак Дедо поп съвсем правдиво твърди, че векът е много силно повлиян от липсата на елементарните материални ресурси, за да я бъде службата подобаваща.

никой не говори за охолство, но поне да имат хората приличен бит.

аз направо се чуда на някои отчета, как деянат в тези времена.

гледаме към небето, да, но стъпяме по земята, и това налага да имаме повече уважение и РАЗБИРАНЕ към свещенството.

Мир!!! :D

Поклон на Илиана, щото възхитено забелязах, как прекрасно се справя с потушаването на разпри!

и поздрави на събеседниците!

Върни се в “нови категории и форуми”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост