Как е изглеждала Пресвета Богородица

въпроси за източниците на нашата вяра
Потребителски аватар
Ника
Модератор
Мнения: 1020
Регистриран на: съб ное 14, 2009 7:25 pm

Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Ника » нед сеп 03, 2017 8:33 pm

Изображение

Как е изглеждала Пресвета Богородица

Свети Игнатий Богоносец

Тя е била преизпълнена с благодат и всякакви добродетели. В гонения и беди, винаги била весела. В нищета и нужди не се огорчавала. Когато я оскърбявали, никога не се ядосвала, а даже напротив - показвала благост. При благополучие била кротка. Милостива към бедните, винаги им помагала с каквото може. Била наставница в благочестието, във всякакво добро дело. Тя много обичала смирените, защото самата тя била смирена.

Свети Дионисий Аеропагит, специално дошъл от Атина за да я види. После написал на учителя си Апостол Павел:

Свидетелствам пред Бога, че освен самият Бог, няма на света такъв човек, толкова преизпълнен с благодат. Никой от човеците не може да достигне с мисълта си, това което съм видял аз. Изповядвам пред Бога: Когато мен Йоан ме доведе - най-светлият от апостолите, когато бях доведен пред лицето на Светата Дева, аз преживях неизразимо чувство. Пред мен заблестя някакво Божествено сияние. То озари моя дух. Аз почувствах благоухание, най-сладки аромати, изпълнен бях с такъв възторг, че нито телото мое немощно, нито духът ми можеха да понесат такова блаженство - обещание за вечното блаженство на Небесата. От нейната благодат - изнемощя моето сърце, изнемощя моя дух. Ако не бях си спомнял, твоите наставления, аз бих я сметнал за Бог. Не може да си представите по-голямо блаженство, от това, което аз изпитах.

В 4 век Свети Амвросий Медиолански, решил да напише, по спомена от християни, предаващо се от поколение на поколение:

Тя е била девица не само телом, но и духом. Смеренна духом, внимателна в думите си, благоразумна, немногоречива, обичаща книгите, трудолюбива, целомъдрена в речта си, почитайки не човека, но Бога - Съдията на своите мисли. Нейното правило било - никого да не оскърбява, на всички да желае доброто, да почита старите, да не завижда на богатите, да не се хвали, да бъде здравомислеща, да обича добродетелите.
Нима тя, поне с изражението на лицето си е обидила родителите си, била е несъгласна с роднините си, възгордяла се е над човек скромен, надсмяла се е над слаб, уклонила си е от беден?


Светата Дева е била със среден ръст, малко по-висок от среден. Косите и били златисти, веждите тъмни, дъгообразни, очите живи, носът - прав, удължен, устните и цъфтящи, лицето и - нито кръгло, нито остро, но леко издължено. Ръцете и пръстите - тънки.
Тя се доволствала от естественият цвят на дрехите. Тогава само богатите са можели да си позволят боядисани дрехи - багреница.
Тя била съвършено обикновена, неизкусна. Нямала и капка важност в себе си. Далечна от изнеженноста, отличавала се с пълно смирение. В беседването запазвала скромност и достойнство, не се смеела, не се гневяла, не се възмущавала.



Източник:
http://prichod.ru/parishioners-on-the-feasts/13826/


На иконатата - Пресвета Богородица Трилетная - икона, намираща се в Ерусалим.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот prokimen » пон сеп 04, 2017 5:24 pm

Струва ми се, че тази неправославна рисунка не подхожда никак за величието на Богоматер. То и "Въведение" си е взаимствано от апокрифите, но някак иконата е по-благоприлична за тема, касаеща Онази, която възпяваме като "Ширшая небес".

Без да отклонявам дискусията на кой как му се е присънил детският образ на Св. Богородица, възползвам се от случая да задам един въпрос за сериозни хора, които би трябвало да имат и минимална грамотност във вярата.

Отмина празникът Успение на Св. Богородица по двата стила.

Интересно ми е да узная мнението на православните ми единоЗверци дали Богоматер се е възнесла с тяло на небето или не.
Потребителски аватар
Ника
Модератор
Мнения: 1020
Регистриран на: съб ное 14, 2009 7:25 pm

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Ника » пон сеп 04, 2017 8:19 pm

Иконата е нарисувана в Украйна, в манастир. Угуменията дълго време е пазела стара картичка, подарък на баба и от Ерусалим. Накарала е да нарисуват икона по картичката. Не е канонична, така е.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Кабрал » вт сеп 05, 2017 9:51 am

Интересно ми е да узная мнението на православните ми единоЗверци дали Богоматер се е възнесла с тяло на небето или не.


Не знаем! Поне така на същия въпрос ми отговори Ванче преди време, което напълно споделям.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Next » вт сеп 05, 2017 11:13 am

Отговорът се крие в Синаксара на празника, който ние четем на Успение, преди хората да се причастят...
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Кабрал » вт сеп 05, 2017 12:08 pm

Next написа:Отговорът се крие в Синаксара на празника, който ние четем на Успение, преди хората да се причастят...


Кой вариант?
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Next » вт сеп 05, 2017 12:24 pm

Кабрал написа:
Next написа:Отговорът се крие в Синаксара на празника, който ние четем на Успение, преди хората да се причастят...
Кой вариант?
Църковнославянския, отпреди век вероятно. Ние сме си го превели на български.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Кабрал » вт сеп 05, 2017 12:55 pm

Вие добре сте го превели, но в това е разликата между Светото Писание и трудовете на отците, пък и църковната книжнина, последните не може да ги проследиш.
Ето превод на новобългарски:
Канони от св. Козма Маюмски, глас 1 и от св. Климент Охридски, глас 4 (взет с известни корекции от изданието „Св. Климент Охридски, Слова и служби”. Университетско издателство, С. 2009.)
Песен 4
Ирмос:
Ангелските войнства в трепет се дивят на чудото и сега покриват Твоето пресвето тяло, Пречиста Богородице, и на небето го отнасят.

В Канона на Козма Маюмски обаче този текст отсътва.

Преди време Прокимен написа:
Конкретният теологумен за т.н. "непорочно зачатие" се среща в православните богослужебни текстове и особено в 4-я тропар на 6-та песен от втория канона в чест на Рождество Богородично :"Поем святое Твое рождество, чтим и непорочное зачатие Твое, Невесто богозванная и Дево: славят же с нами ангелов чини, и святых души."

За съжаление тук не можем да се измъкнем, точно така е написано.

Неслучайно католиците казват, че основа на учението им за Пресветата Дева са изповеданията на православните отци.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Next » вт сеп 05, 2017 4:34 pm

Кабрал написа:Неслучайно католиците казват, че основа на учението им за Пресветата Дева са изповеданията на православните отци.
На малцина и то едно време. Не сега.

Но да бъдеш ловец на теологумени е нещастно занимание.
То вярно,...
"17. И насочих сърцето си да познае мъдрост, да познае безумие и глупост; но узнах, че и това е гонене на вятър;
18. защото, голяма мъдрост - голямо страдание, и който трупа познание, трупа тъга."

...но още е казано как да се живее:
"6. като скъпите времето, защото дните са лукави"

П.п.: Преведено - не си губете времето с глупости.
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Кабрал » вт сеп 05, 2017 7:00 pm

Не става въпрос за глупости, а за основата на вярата. Въпросът е дали сме Христова или човешка църква? Дали вярваме в нещо, което ни е дадено от Бога или измисленото от човеци? Дали ще се включим в надпревара с католиците кой ще обогати вярата с повече новости?
Ние сме готови око да извадим на католиците за "марианските догми", а ги изповядваме. Нещо повече, последната кандидат-догма на католиците, че Девата, заедно със Сина си, е съспасител на човечеството, е подробно разработена от поне една каруца православни писатели, предимно руско-говорящи. Да не говорим, че ако утре започнем да четем това в църквите на никой няма да му направи впечатление и ще е сигурен, че това е чисто православно учение.

Всичко, което е имало да се каже за Богородица е казано в Светото Писание. В тема за нея Ванче (или някой друг) ми беше казал да изложа своето изповедание за нея, а да не пиша безпир, е ще го изложа:
1 . Мариам е родена като всички хора, с първороден грях (няма да навлизам в спорове дали имаме вина или само носим последиците), защото само Един е безгрешен, което изключва всички останали;
2. Не знам дали е очистена от първородния грях преди или при зачеването или на Петдесятница. Казано е, че е благодатна, че е благословена между жените и е намерила благодат у Бога и Дух Светий ще слезе върху нея, и силата на Всевишния ще я осени. Казано е още, че роденият от нея ще е свят. От това можем да допуснем, че за да роди Безгрешния и тя трябва да е без грях, т.е. очистена е от първородния грях когато намира благодат у Бога, силата Му я осенява или Светият Дух слиза върху нея.
От друга страна обаче имаме и достатъчно основания да вярваме, че първородния грях се предава при зачатието и тогава съвсем не е задължително Девата да е била без грях, за да роди Светия;
3. Мария Дева е Богородица, не защото имало събор, а защото Елисавета, изпълнена с Дух Светий, казала: "Откъде ми това, при мен да дойде майката на Моя Бог";
4. Богородица е Приснодева;
5. Приснодевата е ходатай между човечеството и Иисуса Христа. По нейно ходатайство и въпреки своето първоначално нежелание Иисус Христос извършва първото си чудо в Кана Галилейска;
6. Пресветата Божия майка присъства на разпятието и е оставена от Сина си на грижите на апостол Иоан;
7. Тя е заедно с апостолите на Петдесетница.
8. Не знам каква е била кончината й, приемам казаното от Игнатий Богоносец, но какъвто и да е бил живота й ще я облажвам докато съм жив, защото това е Божия заповед, а не защото някой отец е изказал предположения за нейното възкачване на небето телом или липсата на първороден грях.

Моето вероизповедание е 50-100 пъти по-кратко, много бедно изразено и далеч от поезията на учението за Богородица на някой отец, но съм сигурен, че е от правилните.
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Next » вт сеп 05, 2017 7:47 pm

Кабрал написа:...Не знам дали е очистена от първородния грях преди или при зачеването или на Петдесятница....
...
Моето вероизповедание е 50-100 пъти по-кратко, много бедно изразено и далеч от поезията на учението за Богородица на някой отец, но съм сигурен, че е от правилните.
:!: :idea:
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Кабрал » ср сеп 06, 2017 12:35 pm

Next написа:
Кабрал написа:...Не знам дали е очистена от първородния грях преди или при зачеването или на Петдесятница....
...
Моето вероизповедание е 50-100 пъти по-кратко, много бедно изразено и далеч от поезията на учението за Богородица на някой отец, но съм сигурен, че е от правилните.
:!: :idea:


Това не е тинейджърски чат, щом знаеш кога Приснодевата е очистена от греха го сподели, за да го научим всички!
Потребителски аватар
Next
Потребител
Мнения: 2967
Регистриран на: чет мар 29, 2012 9:19 am

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Next » ср сеп 06, 2017 1:45 pm

За този, който взема акъли от философи, постоянно се занимава с философски, католически, протестантски и пр. сайтове, каквото и да кажеш все тая. Има обаче опасност - като му кажеш нещо, да се зарови във въпросната тиня, с цел да го опровергае, реформира или отрече.
С други думи: Матей, глава 7, стих 6.

П.п.: Ако искаш верния отговор, търси го в православните книги, както и преди ти казах.
prokimen
Потребител
Мнения: 1671
Регистриран на: пон мар 19, 2007 10:30 am

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот prokimen » чет сеп 07, 2017 12:14 am

Кабрал написа:
Интересно ми е да узная мнението на православните ми единоЗверци дали Богоматер се е възнесла с тяло на небето или не.


Не знаем! Поне така на същия въпрос ми отговори Ванче преди време, което напълно споделям.


И аз споделям това незнание.

Некст е прав в отговора си. Ние православните осъждаме римо-католическите догматични нововъведения като ереси6 а ги възпяваме в богослуженията си.

Независимо какво е написано в Синаксара за тялото на Св. Богородица, версията за възнесението й с тяло на небето не е учение на Църквата. Няма православен догмат по въпроса и не може да има, защото в Православието всеки догмат трябва да се подкрепи с текст от Св. Писание.

Римо-католическият догмат за възнесението с тяло има логична връзка с другия за непорочното зачатие. Римо-католическата църква може да фабрикува нови догмати, докато в Православието нещата стоят коренно различно с новите догмати.

Ако Св. Богородица е литнала с тялото Си на небето, как в духовния свят се побира материалното й непрославено тяло?

Другият проблем е, че дори св. Епифаний Кипърски не бил чувал за никакво възнесение с тяло на Богоматер. Защо векове наред никой не е говорел за каквото и да било възнесение с тяло?!

Накрая, лично аз недоумявам защо сме приели от апокрифните текстове празника Въведение и имената на свв Йоаким и Анна, а другите неща не сме приели?
Кабрал
Модератор
Мнения: 2534
Регистриран на: чет окт 02, 2008 11:32 pm

Re: Как е изглеждала Пресвета Богородица

Мнениеот Кабрал » чет сеп 07, 2017 12:23 pm

П.п.: Ако искаш верния отговор, търси го в православните книги, както и преди ти казах.


Аз отворих православните книги и прочетох това:

"Тази проповед, написана в изискан панагеричен стил, е построена главно въз основа на светоотеческите свидетелства до него и най-вече на св. Йоан Дамаскин, който синтезира вярата на Църквата в това преданние до VIII век. Светителят, подобно на св. Йоан Дамаскин описва всички събития относно Успението на Божията Майка и как най-накрая нейното тяло било пренесено в "небесното селение". Това тяло на Владичицата, той нарича "богопрославено", защото е "справедливо да се съпрославя с богоподобна чест родилото тяло с Родения от него; и съвъзкресява, съгласно пророческата песен, с преди възкръсналия след три дни Христос". Св. Григорий Палама с думите "съгласно пророческата песен" има предвид Давидовото пророчество "Воскресни, Господи, в покой твой, Ти и кивот святини Твоея" Пс. 131: 8.Това, което отличава Пресветата Дева от всички богоуподобили се е, че тя е станала безсмъртна след смъртта си и единствена с тяло пребивава на небето със Своя Син и Бог, от където излива изобилно благодат на почитащите я".

Прочетох и това:
"Божията Майка, освен че първа е постигнала това пълно единение с Бога, е и така да се каже първият монах исихаст, защото тя сама проправя и изобретява "най-висшия и съвършен път, и преди да зачене своя Божествен Син в девствената си утроба, тя го е заченала в "исихията", като "съединила ума си с Бога". В 53 омилия, произнесена по повод празника "Въведение Богородично" Палама описва нейния живот и поведение в храма като сходен с живота на исихастите. Дева Мария провеждала "подвижнически живот", свободен от грижи и скърби, непричастен на неизменните страсти, живеейки само с Бога, виждана само от Бога, хранена само от Бога". Божията Майка, според св. Григорий, първа усвоила умосъзерцателната молитва и предава на следващите поколения извършването на съзерцанието. Тя прокарала "нов и неизречен път към небесата, който аз ще назова умозрително мълчание. Предавайки на него своя ум, тя се издига по-високо от всяка твар и несравнимо повече от Моисей вижда славата Божия, като се посвещава на Божествената благодат, която не се поддава на сетивно възприятие. Св. Дева Мария положила началото на подвига на свещеното мълчание, което за всички възлюбили Бога се явява "въвеждане във висшите тайни, обръщане помислите на по-добри, път към истинско богомислие и боговедение, път към истинско съзерцание".

И сега моето "библейско" вероизповедание ли е по-правилно или "отческото"?

Върни се в “писание и предание”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост